! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Mindful eten: zo doe je dat

Het positieve effect van mindfulness op eetgedrag is in veel wetenschappelijke studies aangetoond. Aandacht is alles. Kijk niet alleen naar wát je eet, maar ook naar hóe je eet. Je kunt daarbij op de volgende punten letten.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:14 december 2020

Focus op eten

Wees nieuwsgierig

Leer met andere ogen naar je eetgewoontes te kijken. Wees geïnteresseerd en nieuwsgierig. Hierdoor leer je afstand te nemen van je eigen gedachten of vooroordelen. En zo kun je meer bewuste voedingskeuzes maken. 

Hoe neem je afstand van je gedachten? Stop eerst met je eten te bestempelen als 'goed' of 'fout'. Dan wordt fout namelijk alleen maar interessanter. Alles wat niet mag, is immers aantrekkelijk. 

Door je eten met 'fout' te bestempelen, krijg je ook eerder een schuldgevoel als je ervoor kiest. Neem eens een vriendelijkere houding naar jezelf en je gedachten aan. Dus zonder oordeel over wat je eet. Zo kun je beter ontspannen. En is het makkelijker om bewust en met aandacht met eten om te gaan. 

Eet met aandacht 

Als je eet met aandacht, eet je langzamer. Zo merk je eerder wanneer je verzadigd bent door het fysieke gevoel van een volle maag en eet je minder. En daar heeft je verzadigingssysteem baat bij, Het duurt ongeveer 20 minuten voordat je verzadigingssysteem signalen geeft dat je vol zit. 

Wat je ook kunt doen is na iedere hap je bestek neerleggen. Zo ben je bewust bezig met de hap in je mond en niet met het volgende dat je op je vork prikt. 

Of probeer eens met je andere hand te eten als er hapjes op tafel staan. Dus als je rechts bent je linkerhand gebruiken en als je links ben je rechterhand gebruiken. Hierdoor eet je minder gedachteloos. 

Eten met meer aandacht betekent ook dat je meer en bewuster geniet van eten. Dus je eet ook nog eens met meer plezier. Win-win. 

Vermijd afleiding

Het is lastig om je bewust op je eten te focussen als er van alles om je heen gebeurt. Zorg dat je aan een lege, gedekte tafel eet. Niet achter je bureau of tussen stapels kranten. Zet ook de tv uit als je gaat eten. En leg je telefoon buiten handbereik. 

Dit geldt ook voor je planning. Zorg ervoor dat je niet nog even snel moet eten om ergens op tijd te komen. Maak van je eetmomenten een prioriteit. Door deze stappen te nemen, ben je minder snel afgeleid van je maaltijd. 

Goed kauwen

Kauw goed en lang op je eten. Dan krijgt je speeksel meer tijd om zich met het eten te vermengen. En komt je spijsvertering op gang. Daarnaast eet je langzamer door het goed kauwen. Dit draagt ook weer bij aan de snellere gevoel van verzadiging. 

Een makkelijke manier om dit toe te passen is het kiezen voor harde producten. Bijvoorbeeld een hard broodje in plaats van een zachte boterham. Of een paar stukjes rauwkost bij de avondmaaltijd.

Geniet bewust

Bedenk waarom je iets eet. Heb je honger? Of verveel je je bijvoorbeeld? Ook als je besluit iets minder gezonds te eten. Natuurlijk mag je jezelf af en toe best wat lekkers gunnen. Maar zorg er dan voor dat het ook echt je favoriet is. Zoals je favoriete chocolade. En niet zomaar de eerste beste reep. Dan geniet je er bewuster van en kan je uiteindelijk met minder toe. 

Eet met regelmaat

Door altijd met regelmaat te eten, heb je meer controle over je hongergevoel. Je lichaam leert wanneer het tijd is om te eten. Hierdoor kan het zijn dat je tussen de maaltijden door minder honger hebt. 

Probeer iedere dag steeds rond dezelfde tijd de 3 hoofdmaaltijden te nuttigen. Hoe laat je die eet is je eigen keus. Het is een fabel dat je na een bepaalde tijd in de avond niet meer zou mogen eten. Bekijk je eigen ritme en pas hier je eetpatroon op aan. 

Checklist mindfull eten

Welke van de onderstaande stappen kun je afvinken? 

  • Ik eet aan een gedekte tafel
  • Op tafel ligt niets wat me af kan leiden van de maaltijd (werk, hobby etc.)
  • Mijn telefoon is niet binnen handbereik
  • De tv staat uit
  • Ik ben bewust bezig met de maaltijd voor mijn neus
  • Tijdens het eten heb ik geen haast
  • Ik eet hap voor hap en kauw goed
  • Tussen ieder hap leg ik mijn bestek neer

Checklist goede eetomgeving 1200x800

Lees verder

Nieuw & interessant

  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • zeewier
    3 jun.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.