icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Moment van snacken beïnvloed gewichtsverlies

Nieuws
|
Het moment waarop gesnackt wordt, kan invloed hebben op het gewichtsverlies. Volwassen vrouwen die 's ochtends snacken verliezen minder gewicht dan vrouwen die 's middags of 's avonds snacken.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 30 november 2011

Onderzoekers van het Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle volgden een jaar lang 123 volwassen vrouwen met overgewicht. De vrouwen werd gevraagd om tussen de 1200 en 2000 kcal per dag te eten, afhankelijk van het streefgewicht. De vrouwen rapporteerden alles wat ze aten en op welk tijdstip.

Uit het onderzoek is gebleken dat vrouwen die tussen het ontbijt en de lunch snacken minder gewicht verliezen (7% gewichtsverlies) dan vrouwen die 's middags of 's avonds snacken (11% gewichtsverlies).

Advies

Toch raden de onderzoekers niet aan om te stoppen met het eten van snacks. Hoewel te snel na een maaltijd weer eten niet verstandig is, is te lang wachten tussen maaltijden door ook niet goed. De tussendoortjes kunnen er voor zorgen dat je minder hongergevoel hebt, waardoor je bij de volgende maaltijd beter keuzes kunt maken.

Ook blijken snacks - wanneer verstandig gekozen - een goede bijdrage te leveren aan de voeding. Zo krijgen vrouwen die meer dan 1 snack op een dag eten meer vezels binnen en eten de middag-snackers meer groente en  fruit.

Bron: Nu.nl & Adajournal.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.