icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nieuwe manier van BMI berekenen

Nieuws
|
Wiskundigen van de Oxford Universiteit hebben een nieuwe manier ontwikkeld om de Body Mass Index (BMI) uit te rekenen.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 23 januari 2013

Volgens de wiskundigen houdt de huidige formule (gewicht delen door lengte x lengte) er namelijk geen rekening mee dat lange mensen meer massa hebben dan kortere mensen. Hierdoor zouden langere mensen onterecht het stempel overgewicht kunnen krijgen. Korte mensen lijken op hun beurt juist weer een lagere BMI te hebben dan in werkelijkheid. 

Bruikbaar

Dat de BMI niet altijd een bruikbare maat voor overgewicht is, is al langer bekend. De BMI houdt geen rekening met de lichaamssamenstelling. Hierdoor is hij niet bruikbaar voor alle bevolkingsgroepen. Bijvoorbeeld voor Aziaten of mensen die veel aan krachttraining doen is de BMI minder geschikt. Daarom wordt tegenwoordig ook vaak gebruik gemaakt van aanvullende informatie, zoals de middelomtrek.

Vermenigvuldigen

In de nieuwe formule moet het gewicht vermenigvuldigd worden met 1,3, daarna moet dit gedeeld worden door de lengte tot de 2,5de macht. Deze berekening zorgt er voor dat mensen van 1,80 m een hele punt in hun BMI zakken. Mensen van 1,50 meter krijgen er juist een punt bij. Mensen van rond de 1,70 m zullen ongeveer dezelfde BMI houden.

Wij zouden graag willen weten of het extra gewicht van lange mensen hoort bij het langer zijn, of dat dit toch gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen. Daarom houden wij de traditionele rekenmethode aan tot ook de gezondheidszorg de nieuwe formule ondersteunt. Lees meer over een gezond gewicht of bereken je BMI.

Bron: www.nu.nl en www.telegraph.co.uk  

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.