! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Vragen over een onregelmatig eetpatroon

Hoe ga je met je voeding om als je onregelmatige diensten hebt? Lees de vragen en de antwoorden van onze diëtisten.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Meer eten in de avond

Vraag:
Ik ontbijt altijd, maar vaak eet ik pas weer tegen de avond, en in de avond. Dan lijk ik pas honger te hebben. Ook eet ik dan niet altijd even gezond. Is het echt slecht om overdag niet zo veel te eten en 's avonds juist wel?

Antwoord:
Vaak hebben mensen de neiging om overdag weinig te eten en 's avonds een grote maaltijd. Terwijl we vaak overdag het actiefst zijn. Een goede balans hierin is dus zeker belangrijk. Het heeft een aantal voordelen: Door je maaltijden goed te verdelen over de dag, houdt je je motortje (als het ware) brandend. Het voorkomt dat je later op de dag trek krijgt (bijvoorbeeld 's avonds) en dat je voor de verkeerde/minder gezonde keuzes gaat op zo'n moment. En het zorgt voor een constant energieniveau. Je lichaam is op dit moment gewend overdag niet te veel binnen te krijgen en zo is dus het hongergevoel wat onderdrukt. Ik raad aan langzaam wat meer te gaan eten overdag (uiteraard het liefst uit de basisvoeding, zodat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt) om zo de maaltijden steeds wat beter te gaan verdelen over de dag en te voorkomen dat je later op de dag voor de minder gezonde keuzes gaat.

Avondtrek

Vraag:
Ik werk heel onregelmatig. Met name als ik late dienst heb en rond 23.30 uur thuiskom, ben ik te wakker om gelijk naar bed te gaan. Ook heb ik dan altijd nog trek in iets. Wat is verantwoord om zo laat nog te eten?

Antwoord:
Probeer ten eerste ook als je onregelmatige diensten hebt, toch regelmatig wat te eten. Drie hoofdmaaltijden (waarvan twee brood-achtige maaltijden en een keer warm) en drie keer een gezond tussendoortje blijven de standaard, ook al veranderen de tijden. Zo voorkom je een trekgevoel op rare tijden zo veel mogelijk. Mocht je echter toch nog trek hebben in iets, neem dan iets licht verteerbaars, aangezien je toch minder snel je voeding verbrandt als je slaapt. Denk bijvoorbeeld aan een schaaltje yoghurt met wat fruit, of alleen een stuk fruit. Ook een cracker met mager beleg is een goed alternatief.

Onregelmatig eten

Vraag:
Ik werk onregelmatige diensten, maar wil toch afvallen. Door de hectiek van de dienst lukt het niet om op vaste tijdstippen te eten en soms zelfs helemaal niet of even snel tussendoor. Wat kan ik het beste nemen zodat het toch voedzaam is en niet teveel calorieën?

Antwoord:
Probeer altijd 3 maaltijden aan te houden en liefst ook iets tussendoor zoals fruit of magere zuivel. Lukt dit niet, neem dan drie iets grotere maaltijden en zorg dat deze voldoende eiwit en voedingsvezels bevatten. Beide zorgen voor een vol gevoel en voor langere energie dan koolhydraten (suikers) of vetten in de maaltijd. Een goede maaltijd is havermoutpap; volkorenbrood met hartig beleg zoals vis uit blik, magere vleeswaren, gekookt ei of magere kaas; magere kwark met handje noten en rozijnen; chili con carne met bijv. kapucijners, mager gehakt en veel groenten; meergranentortilla gevuld met gerookte zalm of kipfilet en diverse groenten.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Gezonde keuze nieuws v2
    Nieuws | 7 jan.

    Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

    Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.