! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Sportvoeding voor duursporters

Lekker fanatiek wielrennen, hardlopen of zwemmen. Duursporten zijn populair. Maar hoe zit het dan met je voeding? In hoeverre zijn sportreepjes en drankjes van meerwaarde? 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:30 juni 2021

Overzichtfoto Duursport

Aanvullen van koolhydraten en vocht

Als je langer dan een uur intensief beweegt, verbrand je veel koolhydraten en kun je (zeker bij warm weer) veel vocht verliezen. Dit zorgt ervoor dat je prestatievermogen afneemt. Je zet betere tijden neer als je de verbruikte koolhydraten en het verloren vocht tussentijds aanvult. 

Ook als je probeert om af te vallen zal het aanvullen van de verbrande koolhydraten je prestatievermogen op peil houden. Maar het zorgt er ook voor dat je minder snel afvalt. Je compenseert namelijk (deels) voor de zojuist verbruikte energie. Als je veel sportvoeding gebruikt, kun je het afslankende effect van sporten zelfs volledig teniet doen. Om af te vallen moet je immers meer energie verbruiken dan je inneemt. 

Maar ook als je wilt afvallen is het verstandig om verloren vocht aan te vullen. Als je minder eet, krijg je immers ook minder vocht binnen, en ben je kwetsbaarder voor uitdroging. Gelukkig is er een perfecte caloriearme sportdrank die bijna niets kost: water. 

Als je koolhydraten en vocht wilt aanvullen met sportvoeding heb je de keuze uit diverse producten. Wat zijn de plus- en minpunten? Hieronder zetten we de opties op een rijtje. Maar het is goed om je te beseffen dat een gezond voedingspatroon het belangrijkst is. Sportvoeding dient voornamelijk het gemak.

Soorten sportvoeding voor duursporters

Deze pagina kwam tot stand in samenwerking met de Dopingautoriteit

Lees verder

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.