icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vragen over tussendoortjes

Wat zijn nu gezonde tussendoortjes? Lees hier de antwoorden van de diëtistes.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Voedzaam en lekker tussendoortje

Vraag
Mijn dochter van 15 sport veel. Haar gewicht is aan de lage kant. Als ze van school thuis komt, heeft ze zin in iets lekkers. Wat geef ik haar nu dat voedzaam maar ook lekker is?

Antwoord
Je kunt denken aan een boterham met beleg, een stuk fruit, wat yoghurt met muesli/noten. Ga je voor zoet, dan is een plak ontbijtkoek of wat gedroogd fruit een alternatief.

Zoete trek

Vraag
Ik ben benieuwd waar die enorme zoete trek vandaan komt na het avondeten. Zelfs (pal) na het toetje, wil ik drop, snoep, gedroogd fruit, iets! Soms komt daarna weer een sterke hartige behoefte. Maar die enorme trek naar zoet, hoe stil je die?

Antwoord
Het kan verschillende redenen hebben waar zoetbehoefte vandaan komt. Het kan zijn dat je overdag wat te weinig hebt gegeten, waardoor je 's avonds trek krijgt in zoetigheid of hartigheid. Zorg er dus voor dat je overdag voldoende eet, te meer ook, omdat we dan vaak het actiefst zijn. Ook kan je lichaam gewend zijn aan veel zoetigheid. Zie het als een soort verslaving. In dat geval is het goed langzaam af te bouwen met de hoeveelheid suikers die je binnen krijgt. Zorg ook voor wat afleiding als je toch die zoete trek krijgt, het gevoel houdt zo'n 20-30 minuten aan en verdwijnt dan ook weer.

Eiwitrijk tussendoortje

Vraag
Als tussendoortje, is het dan goed om iets eiwitrijks te eten? En wat eet ik dan? Ik ben allergisch voor eieren.

Antwoord
Het voordeel van een eiwitrijk tussendoortje is dat het lang een verzadigd gevoel geeft. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat een tussendoortje voedzaam is (vitamines, mineralen, vezels), want ook dit zorgt voor een verzadigd gevoel. Ook is het raadzaam dat een tussendoortje niet te veel calorieën en/of suikers bevat. Daarbij kun je denken aan een schaaltje (magere) yoghurt met fruit of een cracker met (mager) beleg. Maar ook rauwkost (komkommer, snacktomaatjes), wat ongezouten noten (niet te veel als je ook op gewicht wil letten; noten bevatten veel calorieën) of gewoon een boterham met mager beleg zijn alternatieven.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.