icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Adviseur moet ook op andere partijen wijzen

Nieuws | Financieel adviseurs moeten klanten ook wijzen op mogelijkheden bij aanbieders waarmee zij niet samenwerken. De Consumentenbond is blij met deze conclusie, die valt af te leiden uit een recente uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid.
Rien Meijer
Rien Meijer

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  19 oktober 2017

Financieel-adviseur

De zaak was aangespannen door een dame die in augustus 2014 aanklopte bij advieskantoor Veldsink & van der Heijden in Haaren (Groningen) voor de financiering van een recreatiewoning als woonhuis.

De adviseur had binnen zijn portefeuille maar één aanbieder die zulke woningen wil financieren, namelijk BLG Wonen. De consument gaf aan dat zij later bij de Rabobank een financiering tegen gunstigere voorwaarden had verkregen en dat de adviseur er ten minste op had moeten wijzen dat ze niet samenwerken met deze bank.

Uitkomst van de zaak

De Geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft de consument voor een deel gelijk. Naar aanleiding hiervan stelt de commissie in een niet-bindend advies dat de adviseur ‘indringend’ moet wijzen op financiers waarmee hij niet samenwerkt.

De commissie vindt het advies van Veldsink & van der Heijden op zichzelf echter niet verkeerd. Wel moet de adviseur uit Haaren een deel (€700) van de adviesnota terugbetalen.

Inzet van de Consumentenbond

De Consumentenbond hamert er al jaren op dat tussenpersonen openheid van zaken moeten geven en transparant moeten zijn over de banden met aanbieders. Ook moet voor de consument duidelijk zijn met hoeveel en welke aanbieders de adviseur zaken doet en met welke niet én of een specifieke bank of verzekeraar een voorkeurspositie geniet en waarom.

Een onderzoek naar onafhankelijkheid van advies van de Consumentenbond, eveneens in 2014, toonde al aan dat de vergelijking die adviseurs maken vaak niet marktdekkend is.

Bron: uitspraak 2017-650 van de Geschillencommissie Kifid/Consumentenbond

 

Nieuw & interessant

  • werkgeversverklaring
    6 jul.

    Checklist werkgeversverklaring

    De werkgeversverklaring is een belangrijk document bij de hypotheekaanvraag. Het bevat vaak fouten of is onvolledig. Dit kan de hypotheekaanvraag vertragen. Gebruik onze checklist.
  • woonz-nl-website
    Eerste indruk  |  25 jun.

    Woonz.nl

    Woonz.nl is een platform voor senioren die willen verhuizen of juist langer in hun huidige woning willen blijven. Senioren hebben het moeilijk op de Nederlandse woningmarkt. Woonz.nl doet een sympathieke poging om dit te veranderen.
  • verhuischecklist-deurposter

    Gratis verhuischecklist

    Ga je verhuizen en wil je zeker weten dat je niks vergeet? Met de ultieme checklist heb je alles op een rij.

  • even-voorstellen

    Video's: Stap voor stap een nieuw huis kopen

    Adil en Laura kochten hun eerste huis. Bij een nieuw huis moet er veel geregeld worden. Speciaal voor een videoreeks volgen wij hen in alle stappen. Van het afsluiten van de hypotheek, het regelen van verzekeringen tot de verhuizing. Kijk je mee?