icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Boete late betalers nog te hoog

Nieuws | Veel hypotheekverstrekkers rekenen nog altijd een te hoge boete als klanten te laat zijn met betalen. Sinds 14 juli mogen banken bij een betalingsachterstand op een hypotheek geen hogere vergoeding in rekening brengen dan hun daadwerkelijke schade. Ruim 3 maanden later hanteren Florius, MoneYou en de Duitse Volksbank nog steeds meer dan 4 of 5% per maand.
Rien Meijer
Rien Meijer

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  24 oktober 2016

DeBeste_1200x800

Ook de boetes van onder meer ABN Amro, Centraal Beheer Achmea, Munt Hypotheken en Van Lanschot zijn met 1 à 2% per maand nog altijd een stuk hoger dan de nieuwe Europese hypotheekrichtlijn voorschrijft. De maximale boete is 'in beginsel de wettelijke rente' van 2% per jaar, oftewel 0,167% per maand. Daarnaast mag een bank werkelijk gemaakte administratie- en incassokosten in rekening brengen, mits hij die goed onderbouwt.

In het septembernummer van de Geldgids signaleerde de Consumentenbond al dat de boeterentes van de meeste aanbieders (veel) te hoog waren. Destijds rekenden alleen ING en de Hypotheker (Annuïteiten VoordeelExtra hypotheek) de wettelijke rente. Inmiddels geldt dat voor meer dan de helft van de in Nederland actieve hypotheekverstrekkers. SNS, RegioBank, Attens, Syntrus Achmea en Tellius kennen zelfs helemaal geen boete voor een betalingsachterstand.

Lees meer over hypotheekstress en hoe je die kunt voorkomen.

Bron: MoneyView/Consumentenbond

Nieuw & interessant

  • eerste-huis-kopen

    Nieuw huis?

    Wij helpen je stap voor stap op weg. Van de ultieme verhuischecklist tot de beste verhuisdoos.

  • even-voorstellen

    Videoreeks: nieuw huis, nieuw avontuur

    Adil en Laura kochten hun eerste huis. Bij een nieuw huis moet er veel geregeld worden. Speciaal voor een videoreeks volgen wij hen in alle stappen. Van het afsluiten van de hypotheek, het regelen van verzekeringen tot de verhuizing. Kijk je mee?

  • keuken-agresieve-verkoop-Nieuws
    Nieuws  |  20 nov.

    Afkoelingsperiode nodig in agressieve keukenbranche

    37% van de consumenten die een keuken willen kopen, voelt zich onder druk gezet door agressieve verkoopmethoden. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 7000 panelleden.
  • Home tips voor alle toeslagen
    26 okt.

    Eindejaarstips 2017

    Specifieke tips voor oktober, november en december om op een vrij eenvoudige manier belasting te besparen of toeslagen veilig te stellen.