Aegon en Nationale-Nederlanden wijzigen risico-opslagenbeleid
Mark Drabbe Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:14 januari 2019
Aegon goed bezig
Verzekeraar Aegon paste al automatisch de rente aan als de hypotheekschuld door extra (dus vrijwillig gedane) aflossingen in een lagere risicoklasse terechtkwam. Vanaf het tweede kwartaal 2019 doet de verzekeraar dat ook bij normale aflossingen. Daarvan is sprake bij annuïteiten- en lineaire hypotheken. Bij (bank)spaarhypotheken wordt het rentetarief niet automatisch aangepast, omdat dit fiscaal gezien niet altijd gunstig is. Wel zegt Aegon deze klanten proactief te gaan wijzen op de mogelijkheid van verlaging.
Nationale-Nederlanden iets vertraagd
Hypotheekverstrekker Nationale-Nederlanden liet in mei weten uiterlijk aan het einde van dit jaar de risico-opslag automatisch te gaan verlagen. Op dit moment is dat niet mogelijk, ook niet op verzoek. De verzekeraar heeft hiervoor echter meer tijd nodig. De aanpassing staat nu gepland voor het tweede kwartaal 2019. Klanten die door de vertraging benadeeld zijn, omdat ze vóór de ingangsdatum al recht zouden hebben op een lagere rente, gaat de verzekeraar compenseren.
Wat vindt de AFM?
In november maakte de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de resultaten van een eigen onderzoek bij banken naar risico-opslagen bekend. Dit onderzoek vond plaats op advies van de Consumentenbond. De toezichthouder verklaart het belangrijk te vinden ‘dat klanten op de hoogte zijn van de risico-opslag die de aanbieder hanteert en dat die automatisch wordt aangepast als dat kan.’ Ook stelt de toezichthouder dat de meeste aanbieders ‘onvoldoende in het belang van de klant handelen die daardoor niet de rente betalen die hoort bij hun risicoprofiel.'
De AFM houdt gedragstoezicht op aanbieders binnen de Wet op het financieel toezicht (Wft) en geeft daar zo nodig uitleg bij en sturing aan. De uitspraken van de toezichthouder zijn niet vrijblijvend. Hypotheekverstrekkers zullen hiermee aan de slag moeten. Het slechts op verzoek aanpassen van de risico-opslag, zoals ABN Amro, ING en Rabobank doen, vindt de toezichthouder ingaan tegen een gelijke behandeling van klanten. Dit is een belangrijke stap binnen onze campagne Omlaag met die opslag!