icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nieuwe phishingquiz online

Nieuws
|
Phishingmails worden gevaarlijker en steeds lastiger te herkennen. Om consumenten te wapenen tegen dit soort kwaadaardige mails, lanceert de Consumentenbond een nieuwe phishingquiz.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:4 november 2016

nieuws-phishing

In 2016 zijn bij de Fraudehelpdesk al meer dan 3000 verschillende phishingmails gemeld. In de nieuwe phishingquiz van de Consumentenbond kunnen consumenten testen of ze dat soort nepmails herkennen.

De Digitaalgids van november/december van de Consumentenbond besteedt ook aandacht aan nepberichten, met een uitleg van 6 bekende varianten: phishingmails die hengelen naar gegevens of gijzelsoftware verspreiden, telefonische phishing, winacties, oplichting via datingsites en nepberichtjes van ‘bekenden’. In de Digitaalgids staat ook een checklist waarmee consumenten phishingmails kunnen herkennen.

Webinar phishing

Op 15 november legt de Consumentenbond in een interactieve uitzending stap voor stap uit hoe phishing werkt, hoe consumenten het kunnen herkennen en wat ze ertegen kunnen doen. Dit webinar is, na gratis aanmelding, te bekijken via tablet of pc en duurt van 19.30 uur tot 20.15 uur. Consumenten kunnen vooraf vragen stellen via de Community of live tijdens de uitzending via de chat.

Boek Veilig Online

Er is ook een nieuwe uitgave van het boek 'Veilig Online’, met informatie over phishing, malware en veilig downloaden. Het boek geeft advies over programma’s en instellingen die pc, tablet en smartphone beveiligen en over veilig online betalen. Consumenten kunnen vast de voorpublicatie over phishing uit het boek lezen.

 

Bekijk ook:

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.