icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Over het Meldpunt De dupe van je data

Wat is er aan de hand en waarom een meldpunt over datadiscriminatie? Lees hier de antwoorden op deze en andere vragen.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  17 november 2016


Wat is het probleem?

De Consumentenbond krijgt regelmatig meldingen van klanten die geweigerd worden of vooraf moeten betalen voor een energie- of telefooncontract en geen idee hebben hoe dat komt. Als consumenten hier navraag naar doen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd en vaak blijkt een afwijzing of vooruitbetaling onterecht.

Van het kastje naar de muur…?

Voordat je een nieuwe klant wordt, kijken sommige dienstaanbieders naar jouw ‘kredietscore’. Die kredietscore wordt bepaald door ‘kredietinformatiebureaus’, zoals Focum, EDR en Experian. Of en hoe je een klant wordt, hangt af van deze ‘kredietscore’. Bij een ‘lage’ kredietscore wordt bijvoorbeeld geëist dat je een voorschot moet betalen. Dan begint een zoektocht, want als je vragen stelt over de reden van het voorschot, verwijst het bedrijf je bijna automatisch door naar het kredietinformatiebureau. Als je kredietscore dan ‘ok’ blijkt, ben je nog niet wijzer en weer terug bij af.

Eigenlijk is het onduidelijk waarom sommige dienstaanbieders verkeerde conclusies trekken. Misschien worden ook nog andere gegevens aan elkaar gekoppeld.

Waarom een meldpunt?

De Consumentenbond wil deze en andere problemen van gegevensverzameling onderzoeken en blootleggen. Met het meldpunt komen we te weten hoe groot het probleem van datadiscriminatie precies is en welke problemen consumenten hiervan in de praktijk ervaren. Ook willen we een beeld krijgen van de werkwijze van de betrokken bedrijven en instanties.

Wat kan ik doen?

Weigerde een bedrijf jou ooit een bepaalde dienst, omdat je volgens hen in een 'risicoprofiel' valt, zonder dat verder toe te willen lichten? Of heb je wel eens vooruit moeten betalen, omdat je adres een 'verkeerde' postcode heeft, terwijl je wel altijd netjes je rekeningen betaalt? In die gevallen ben je de dupe van je data. Bedrijven nemen dan een beslissing in jouw nadeel, op basis van informatie die ze over je hebben. 

Wij horen graag jouw ervaringen. Mail naar: dupevanjedata@consumentenbond.nl.

Je kunt ook inzage vragen in welke gegevens een bedrijf over jou verwerkt. Je kunt daarbij gebruik maken van je inzagerecht.

Meer hierover lees je in het stappenplan met voorbeeldbrieven.

Lees meer

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • Adblockers-ook-goed-voor-privacy
    Nieuws  |  19 feb.

    Chrome maakt advertenties iets minder irritant

    Google Chrome heeft sinds kort een geïntegreerde adblocker. Deze blokkeert weliswaar bepaalde advertenties, maar is tegelijk ook een poging ons weg te houden van echte adblockers.
  • kantoor privacy
    19 jan.

    De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

    De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
  • ster-advertentie
    Nieuws  |  18 jan.

    Bits of Freedom en Consumentenbond manen NPO tot spoed

    Bits of Freedom en de Consumentenbond willen dat de NPO zijn Start-app snel aanpast. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag.