! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Mediapool_zeker online

Zeker Online

Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Over het Meldpunt De dupe van je data

Wat is er aan de hand en waarom een meldpunt over datadiscriminatie? Lees hier de antwoorden op deze en andere vragen.

Peter Kulche

Peter Kulche , Expert Elektronica Gepubliceerd op:17 november 2016


Wat is het probleem?

De Consumentenbond krijgt regelmatig meldingen van klanten die geweigerd worden of vooraf moeten betalen voor een energie- of telefooncontract en geen idee hebben hoe dat komt. Als consumenten hier navraag naar doen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd en vaak blijkt een afwijzing of vooruitbetaling onterecht.

Van het kastje naar de muur…?

Voordat je een nieuwe klant wordt, kijken sommige dienstaanbieders naar jouw ‘kredietscore’. Die kredietscore wordt bepaald door ‘kredietinformatiebureaus’, zoals Focum, EDR en Experian. Of en hoe je een klant wordt, hangt af van deze ‘kredietscore’. Bij een ‘lage’ kredietscore wordt bijvoorbeeld geëist dat je een voorschot moet betalen. Dan begint een zoektocht, want als je vragen stelt over de reden van het voorschot, verwijst het bedrijf je bijna automatisch door naar het kredietinformatiebureau. Als je kredietscore dan ‘ok’ blijkt, ben je nog niet wijzer en weer terug bij af.

Eigenlijk is het onduidelijk waarom sommige dienstaanbieders verkeerde conclusies trekken. Misschien worden ook nog andere gegevens aan elkaar gekoppeld.

Waarom een meldpunt?

De Consumentenbond wil deze en andere problemen van gegevensverzameling onderzoeken en blootleggen. Met het meldpunt komen we te weten hoe groot het probleem van datadiscriminatie precies is en welke problemen consumenten hiervan in de praktijk ervaren. Ook willen we een beeld krijgen van de werkwijze van de betrokken bedrijven en instanties.

Wat kan ik doen?

Weigerde een bedrijf jou ooit een bepaalde dienst, omdat je volgens hen in een 'risicoprofiel' valt, zonder dat verder toe te willen lichten? Of heb je wel eens vooruit moeten betalen, omdat je adres een 'verkeerde' postcode heeft, terwijl je wel altijd netjes je rekeningen betaalt? In die gevallen ben je de dupe van je data. Bedrijven nemen dan een beslissing in jouw nadeel, op basis van informatie die ze over je hebben. 

Wij horen graag jouw ervaringen. Mail naar: dupevanjedata@consumentenbond.nl.

Je kunt ook inzage vragen in welke gegevens een bedrijf over jou verwerkt. Je kunt daarbij gebruik maken van je inzagerecht.

Meer hierover lees je in het stappenplan met voorbeeldbrieven.

Lees meer

Nieuw & interessant

  • Artikel meldpunt datalekken
    9 jun.

    Datalekken: de gevaren en wat moet je doen?

    Wat zijn de gevaren van datalekken, wat kun je doen om het lekken van jouw gegevens te voorkomen en wat moet je doen als je data wel is gelekt?
  • openingsbeeld-datingapps-1200x800px
    7 jun.

    Datingsites: privacytest

    Bij 3 van de 12 datingsites - Inner Circle, Pepper en Relatieplanet -  kunnen hackers te gemakkelijk gebruikersnamen en wachtwoorden raden.
  • TikTok op mobiel
    Nieuws | 19 mei.

    Nieuw kabinet moet werk maken van privacywet

    Het nieuwe kabinet moet serieus werk maken van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet wordt slecht nageleefd, beschermt kinderen onvoldoende en handhaving ontbreekt.
  • tracking-cookies
    5 mrt.

    Nog veel cookies zonder toestemming

    Ook bijna 3 jaar na invoering van de AVG plaatst de helft van de websites nog steeds cookies zonder toestemming, of stuurt je richting ‘alles accepteren’. Dit blijkt uit een cookiescan die we in januari uitvoerden bij 100 populaire sites.