icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit

Nieuws
|
Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyBijgewerkt op:3 november 2020

Tablet_Phishing 1200x800

Losse verzekering

Tussenpersoon Independer lanceerde de losse Veilig Online Verzekering. Deze verzekering biedt onder meer financiële compensatie bij fraude met online betaalmiddelen (tot €10.000) en oplichting bij online aankopen (maximaal €3000). Verzekerden krijgen daarnaast preventietips en toegang tot een helpdesk. De verzekering kost €4,10 per maand.

Dekking via de inboedelverzekering

Verzekeraar Aon voegt per 1 september een in grote lijnen vergelijkbare dekking toe aan de inboedelverzekering. Dit gaat om maximaal €5000 per jaar. Volgens Aon worden daarmee 157.000 huishoudens bij verlenging van hun inboedelverzekering voorzien van een dekking, bescherming en ondersteuning op het gebied van cybercriminaliteit. 

Cybercriminaliteit rukt op

Volgens beide aanbieders krijgen consumenten steeds vaker te maken met allerlei vormen van cybercriminaliteit. Denk aan identiteitsdiefstal, phishing of gijzeling van de computer. De eerste 6 maanden van 2020 laten een flinke stijging zien in het aantal aangiften per maand voor cybercrime. 

Niet helemaal nieuw

Het idee om je te verzekeren tegen cybercrime is niet helemaal nieuw. Al in 2017 lanceerde Univé een polis (Zorgeloos Online) die beschermt tegen hackers en computercriminelen. Deze verzekering vergoedt tot €10.000 en is overigens wel een stuk duurder dan de 2 nieuwe initiatieven.

Wat vindt de Consumentenbond?

Of het zinnig of onzinnig is een verzekering af te sluiten, hangt volgens de Consumentenbond af van de voorwaarden. Banken vergoeden nu zo’n 96% van de fraude met online betalingen. En voor informatie en tips kun je natuurlijk op heel veel plekken terecht. Zoals bij ons, helemaal gratis!

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.