
Zeker Online
Meer weten over privacy en digitale veiligheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Twee nieuwe polissen tegen cybercriminaliteit
Nieuws|Internetcriminaliteit is in opkomst en verzekeraars springen daar op in. Deze week kwamen er 2 mogelijkheden bij om je tegen de gevolgen van 'cybercrime' te verzekeren.

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:3 november 2020

Losse verzekering
Tussenpersoon Independer lanceerde de losse Veilig Online Verzekering. Deze verzekering biedt onder meer financiële compensatie bij fraude met online betaalmiddelen (tot €10.000) en oplichting bij online aankopen (maximaal €3000). Verzekerden krijgen daarnaast preventietips en toegang tot een helpdesk. De verzekering kost €4,10 per maand.
Dekking via de inboedelverzekering
Verzekeraar Aon voegt per 1 september een in grote lijnen vergelijkbare dekking toe aan de inboedelverzekering. Dit gaat om maximaal €5000 per jaar. Volgens Aon worden daarmee 157.000 huishoudens bij verlenging van hun inboedelverzekering voorzien van een dekking, bescherming en ondersteuning op het gebied van cybercriminaliteit.
Cybercriminaliteit rukt op
Volgens beide aanbieders krijgen consumenten steeds vaker te maken met allerlei vormen van cybercriminaliteit. Denk aan identiteitsdiefstal, phishing of gijzeling van de computer. De eerste 6 maanden van 2020 laten een flinke stijging zien in het aantal aangiften per maand voor cybercrime.
Niet helemaal nieuw
Het idee om je te verzekeren tegen cybercrime is niet helemaal nieuw. Al in 2017 lanceerde Univé een polis (Zorgeloos Online) die beschermt tegen hackers en computercriminelen. Deze verzekering vergoedt tot €10.000 en is overigens wel een stuk duurder dan de 2 nieuwe initiatieven.
Wat vindt de Consumentenbond?
Of het zinnig of onzinnig is een verzekering af te sluiten, hangt volgens de Consumentenbond af van de voorwaarden. Banken vergoeden nu zo’n 96% van de fraude met online betalingen. En voor informatie en tips kun je natuurlijk op heel veel plekken terecht. Zoals bij ons, helemaal gratis!
Lees ook:
Nieuw & interessant
- Nieuws | 20 feb.
Klarna beschermt klant onvoldoende tegen identiteitsfraude
Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. - 17 feb.
5 voedingsapps getest op privacy
Bij onze privacytest van 5 populaire voedingsapps ontdekten we meerdere problemen. We zagen bijvoorbeeld dat Mijn Eetmeter van Voedingscentrum wachtwoorden niet voldoende beschermde. - Nieuws | 16 feb.
Oproep tot ingrijpen tegen TikTok
De Consumentenbond en 17 andere Europese consumentenorganisaties hebben samen een klacht ingediend tegen TikTok. Dit vanwege misleiding van zijn gebruikers, onduidelijke en oneerlijke voorwaarden en onvoldoende bescherming van kinderen. - 27 jan.
Dag van de privacy: 5 ergernissen gefixt
Webwinkels die je ongevraagd reclamemails sturen. Al die cookiemeldingen bij het internetten. Op de dag van de privacy (28 januari) pakken we de 5 grootste privacy-ergernissen aan.