icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Volg-mij-niet systeem kent geen gelukkige start

Nieuws | Er is door de reclame- en internetindustrie een blokkademogelijkheid ontwikkeld voor het door hen nauwgezet volgen van surfgedrag. Het systeem klinkt als de slager die belooft vegetarischer te worden. En in technische zin hapert het systeem al bij de start.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  31 augustus 2011


Het op dinsdag 30 augustus gestarte volg-mij-niet register is omstreden. Initiatiefnemers zijn de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).

Het Volg-Mij-Niet is een zogeheten opt-out systeem: voor alle aangesloten websites/reclamenetwerken moet de gebruiker zélf aangeven dat hij niet gevolgd wil worden bij het websurfen.

Dat volgen vinden adverteerders overigens nodig om (beter) gerichte advertenties te kunnen tonen. Gerichte advertenties hebben uiteraard meer succes dan ongerichte, maar ze staan op gespannen voet met de privacy.

Bij de websites die met het systeem werken verschijnt een banner die verwijst naar de centrale website 'Your Online Choices' om de cookie-instellingen aan te kunnen passen van 'volgen' in 'volg-mij-niet'. Cookies zijn overigens bestanden die websites gebruiken om persoonlijke informatie en voorkeuren in te bewaren.

Helaas werkte de website 'Your Online Choices' die de centrale spil vormt van Volg-mij-niet niet op de dag van lancering. En dat is een redelijke blamage voor een initiatief van een groep internetbedrijven.

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • chrome-google
    Nieuws  |  19 feb.

    Chrome maakt advertenties iets minder irritant

    Google Chrome heeft sinds kort een geïntegreerde adblocker. Deze blokkeert weliswaar bepaalde advertenties, maar is tegelijk ook een poging ons weg te houden van echte adblockers.
  • kantoor privacy
    19 jan.

    De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

    De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
  • ster-advertentie
    Nieuws  |  18 jan.

    Bits of Freedom en Consumentenbond manen NPO tot spoed

    Bits of Freedom en de Consumentenbond willen dat de NPO zijn Start-app snel aanpast. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag.