icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Volg-mij-niet systeem kent geen gelukkige start

Nieuws | Er is door de reclame- en internetindustrie een blokkademogelijkheid ontwikkeld voor het door hen nauwgezet volgen van surfgedrag. Het systeem klinkt als de slager die belooft vegetarischer te worden. En in technische zin hapert het systeem al bij de start.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  31 augustus 2011


Het op dinsdag 30 augustus gestarte volg-mij-niet register is omstreden. Initiatiefnemers zijn de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).

Het Volg-Mij-Niet is een zogeheten opt-out systeem: voor alle aangesloten websites/reclamenetwerken moet de gebruiker zélf aangeven dat hij niet gevolgd wil worden bij het websurfen.

Dat volgen vinden adverteerders overigens nodig om (beter) gerichte advertenties te kunnen tonen. Gerichte advertenties hebben uiteraard meer succes dan ongerichte, maar ze staan op gespannen voet met de privacy.

Bij de websites die met het systeem werken verschijnt een banner die verwijst naar de centrale website 'Your Online Choices' om de cookie-instellingen aan te kunnen passen van 'volgen' in 'volg-mij-niet'. Cookies zijn overigens bestanden die websites gebruiken om persoonlijke informatie en voorkeuren in te bewaren.

Helaas werkte de website 'Your Online Choices' die de centrale spil vormt van Volg-mij-niet niet op de dag van lancering. En dat is een redelijke blamage voor een initiatief van een groep internetbedrijven.

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • facebook-advertenties
    13 nov.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven blijken hun klantbestanden naar Facebook te sturen. Met als doel Facebook-gerichte advertenties aan te bieden. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.
  • privacy-cookies-internet
    Nieuws  |  6 nov.

    2 op de 3 websites overtreedt cookiewet

    Grote websites overtreden massaal de cookiewet. Dit blijkt uit een steekproef in oktober 2017 onder 104 in Nederland populaire websites.
  • facebook-advertenties-nieuws
    Nieuws  |  3 nov.

    Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

    Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens.