icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
adblockers-glurende-websites_1200x800px

De 5 grootste privacy ergernissen:

gaat de AVG daar iets aan veranderen? Lees meer

Volg-mij-niet systeem kent geen gelukkige start

Nieuws | Er is door de reclame- en internetindustrie een blokkademogelijkheid ontwikkeld voor het door hen nauwgezet volgen van surfgedrag. Het systeem klinkt als de slager die belooft vegetarischer te worden. En in technische zin hapert het systeem al bij de start.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  31 augustus 2011


Het op dinsdag 30 augustus gestarte volg-mij-niet register is omstreden. Initiatiefnemers zijn de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).

Het Volg-Mij-Niet is een zogeheten opt-out systeem: voor alle aangesloten websites/reclamenetwerken moet de gebruiker zélf aangeven dat hij niet gevolgd wil worden bij het websurfen.

Dat volgen vinden adverteerders overigens nodig om (beter) gerichte advertenties te kunnen tonen. Gerichte advertenties hebben uiteraard meer succes dan ongerichte, maar ze staan op gespannen voet met de privacy.

Bij de websites die met het systeem werken verschijnt een banner die verwijst naar de centrale website 'Your Online Choices' om de cookie-instellingen aan te kunnen passen van 'volgen' in 'volg-mij-niet'. Cookies zijn overigens bestanden die websites gebruiken om persoonlijke informatie en voorkeuren in te bewaren.

Helaas werkte de website 'Your Online Choices' die de centrale spil vormt van Volg-mij-niet niet op de dag van lancering. En dat is een redelijke blamage voor een initiatief van een groep internetbedrijven.

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • tracking-cookies
    Nieuws  |  14 jun.

    Meerderheid sites overtreedt privacywet

    Websites moeten netjes om toestemming vragen voor het plaatsen van tracking cookies. En sinds de de nieuwe privacywet (AVG) moeten websites dat ook op een bepaalde manier doen. Slechts 31% van de websites voldoet aan de regels.
  • kantoor privacy
    23 mei.

    De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

    De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
  • facebook-advertenties
    17 mei.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook. Met als doel om gepersonaliseerde advertenties op Facebook te tonen. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.