Strenger toezicht nodig op verkoop glasvezel

Stefan Vrijdag , Expert Elektronica Gepubliceerd op: 28 mei 2013
Volgens de Consumentenbond is glasvezel geen product om aan de deur te kopen. Consumenten kunnen de verstrekte informatie niet even rustig doorlezen en niet checken of gemaakte toezeggingen ook in het contract staan. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Als de beloftes niet zwart op wit staan, kun je moeilijk bewijzen dat ze gedaan zijn. Ook heb je aan de deur geen mogelijkheid om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Als je meteen moet tekenen, heb ik maar één advies: niet doen!'
Geschillencommissie
Blijkt een contract wel geldig te zijn maar wordt het niet nageleefd, dan is daar ook tegen op te treden. Consumenten kunnen dan een brief sturen naar de leverancier, waarin die in gebreke wordt gesteld met het vermelden van een termijn (bijvoorbeeld twee weken) waarbinnen het probleem moet worden opgelost. Als dat niet gebeurt, kunnen consumenten het contract ontbinden. Wanneer de aanbieder is aangesloten bij De Geschillencommissie, kunnen consumenten hun klacht ook daar voorleggen. De commissie doet dan een bindende uitspraak.
Nieuwsberichten:
28 maart 2013: Vodafone komt belofte glasvezel alsnog na
18 maart 2013: Vodafone contracten glasvezel nietig
Aanvullende informatie: Nietige contracten bij verkoop aan de deur