icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Archief Je rechten als patiënt

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Je rechten als patiënt.


2017

6 oktober 2017

Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Nieuws | 14 september 2017

Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.

24 augustus 2017

Vermissing van spullen in een zorginstelling

Ziekenhuizen en verpleeghuizen adviseren patiënten vaak om waardevolle spullen thuis te laten. Hoe voorkom je vermissing? En wie is verantwoordelijk als je spullen toch kwijtraken?

Nieuws | 15 juni 2017

Uitspraken medisch tuchtcollege moeten openbaar blijven

De Consumentenbond is het oneens met de KNMG die op 14 juni in een nieuwsbericht liet weten een eind te willen aan het ‘namen en shamen’ van artsen die een berisping of boete kregen. De Consumentenbond wil juist dat die informatie (in het BIG-register) openbaar blijft en pleit voor een betere communicatie over opgelegde boetes en berispingen.

Nieuws | 6 april 2017

Oproep: Ervaring met een geschillencommissie in de zorg?

Heb jij ervaring met een geschillencommissie in de zorg? De Consumentenbond is benieuwd naar jouw verhaal!

21 maart 2017

Titelgebruik in de orthodontie

Tandartsen die orthodontiebehandelingen uitvoeren, maken nog te vaak onvoldoende duidelijk dat zij geen orthodontist zijn, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De brancheorganisaties van tandartsen en orthodontisten hebben afspraken gemaakt om titelmisbruik een halt toe te roepen.

26 januari 2017

Extraatje voor mantelzorgers

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het waarderen van mantelzorgers. Uit een kleine steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de invulling die gemeenten daaraan geven nogal verschilt.

24 januari 2017

Mondzorg

De Consumentenbond onderzocht samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de informatie die tandartsen geven voorafgaand aan diverse mondzorgbehandelingen. Deze bleek niet altijd optimaal.

20 januari 2017

Privacy online zelftests

Gerenommeerde bedrijven bieden medische zelftests aan via internet. Handig! Totdat je ontdekt dat je gegevens op straat liggen, omdat de beveiliging van deze websites niet in orde is.

1 januari 2017

Wij wijzen je de weg bij klachten over de zorg

Als je een klacht hebt over de zorg, helpt het vaak al als je de klacht met de hulpverlener bespreekt. Maar in sommige gevallen is dat niet genoeg. Dan is het goed om te weten dat er meer mogelijkheden zijn. Onderstaand schema helpt je daarbij.

2016

Nieuws | 20 december 2016

‘Kijksluiter’ voor medicijnen

Apotheken bieden patiënten binnenkort de mogelijkheid om de bijsluiter van ruim 95% van de geneesmiddelen via informatieve tekenfilmpjes te bekijken. Een goed initiatief, vindt de Consumentenbond.

Nieuws | 1 december 2016

De zorgverzekeringskaart: wat vind jij?

Zorgverzekeraars introduceerden dit jaar de zorgverzekeringskaart. Deze kaart moet duidelijkheid bieden over de belangrijkste kenmerken van een polis.

Nieuws | 7 oktober 2016

Houdbaarheid aangebroken zelfzorgmedicijnen voortaan op verpakking

Op alle medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn moet vanaf 2017 de uiterste houdbaarheid na eerste opening staan.

Nieuws | 7 oktober 2016

Voorlichting tandartsen schiet tekort bij plaatsen kronen

Tandartsen schieten tekort bij de voorlichting over het plaatsen van kronen. Dat blijkt uit de enquête waaraan ruim 1000 consumenten meewerkten.

Nieuws | 23 september 2016

Consumentenbond deelt zorgen over medische dossiers

Recent onderzoek van de Patiëntenfederatie en het televisieprogramma Kassa toont aan dat medisch dossiers inhoudelijk vaak onjuist of onvolledig zijn. Ook het opvragen van medisch dossiers loopt niet vlekkeloos. De Consumentenbond deed hier al eerder onderzoek naar en kwam tot dezelfde conclusies.

Nieuws | 19 september 2016

Wetswijziging tast medisch beroepsgeheim aan

De Tweede Kamer heeft ingestemd met wijzigingen binnen de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), die de privacy van meer verzekerden aantasten.

Nieuws | 6 september 2016

Consumenten kunnen zelf geheime ziekenhuisprijzen openbaren

De Consumentenbond en Open State Foundation lanceren een webpagina waarbij we samen met consumenten alle ziekenhuisprijzen van Nederland verzamelen.

23 augustus 2016

Huisartsenposten

Wie buiten kantoortijden dringend huisartsenzorg nodig heeft, moet een lange adem hebben. Telefonische wachttijden blijken in sommige gevallen ontmoedigend lang.

Nieuws | 23 augustus 2016

Huisartsenposten slecht telefonisch bereikbaar

Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat telefonische wachttijden bij huisartsenposten ontmoedigend lang zijn. Het dieptepunt was een wachttijd van 26 minuten.

Nieuws | 15 augustus 2016

Vaccinatieadviseurs laten steken vallen

Bij tropische reizen kan een goed advies over gezondheidsrisico's van levensbelang zijn. Helaas schort het nogal eens aan de voorlichting, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond bij vaccinatiecentra en huisartsen.


Filter op artikelen

Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in