icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

Nieuws|Het is belangrijk dat zorgverleners jouw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Consumentenbond actief meedenkt over een eisenprogramma voor geschilleninstanties.

Fauve Panis

Fauve Panis , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:5 april 2016

Consumentenbond-werkt-aan-goede-afhandeling-kachten-in-zorg

Wkkgz

Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. Eén van de doelstellingen van deze wet is het beter en toegankelijker maken van klachtenregelingen. Een patiënt moet bijvoorbeeld een klacht kunnen indienen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder.

Mocht de behandeling van deze klacht door de instelling geen uitkomst bieden, dan moeten patiënten volgens de Wkkgz dit geschil voor kunnen leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie. Deze commissie kan een bindende uitspraak doen en bovendien eventueel een schadevergoeding toekennen, tot een maximum van €25.000. De klachtenregelingen en geschilleninstanties moeten uiterlijk 1 januari 2017 volgens de Wkkgz beschikbaar zijn.

Wildgroei voorkomen

Om te voorkomen dat er een wildgroei aan geschillencommissies komt, is de Consumentenbond begin 2016 in overleg getreden met andere betrokkenen. Het gaat om belangenbehartigers van huisartsen, fysiotherapeuten, tandartsen, ziekenhuizen, specialisten, GGZ-instellingen, verpleeg- en verzorgingshuizen, aansprakelijkheidsverzekeraars en patiënten en cliënten.

Door dit overleg moet er een duidelijk eisenpakket komen voor de inrichting van geschilleninstanties op basis van de Wkkgz. Dit eisenpakket moet in de eerste plaats zorgen voor goede uitspraken bij geschillen. Naar verwachting levert het overleg medio april een definitief eisenprogramma op. Daarna gaat de Consumentenbond op basis van dat programma verder overleggen met de andere betrokkenen over de daadwerkelijke instelling van geschilleninstanties.

Lees meer over

Nieuw & interessant

  • medisch-kinddossier
    Nieuws  |  6 feb.

    Opvragen van medisch kinddossier moeizaam proces

    Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.