icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Landelijk Meldpunt Zorg biedt advies bij klachten

Nieuws|Iedereen die op zoek is naar advies over de afhandeling van klachten over de kwaliteit van zorg, kan voortaan terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg, een organisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Fauve Panis

Fauve Panis , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:13 augustus 2014


Het Landelijk Meldpunt Zorg lost geen klachten op en doet ook geen uitspraak of een klacht terecht is. Maar het kan wel informatie geven over de mogelijkheden om een klacht op te lossen, vragen beantwoorden en praktische tips geven.

Het meldpunt werkt nauw samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Wanneer er sprake is van een calamiteit, structureel tekort of ander ernstig feit, dan zal het meldpunt de klacht - met instemming van de melder - doorzetten naar de IGZ. Die bepaalt vervolgens of zij de klacht gaat onderzoeken.

Het Landelijk Meldpunt Zorg heeft ook een monitorrol: het kan op verzoek van de melder in de gaten houden of een zorgverlener een klacht tijdig afhandelt.

Daarnaast zal het Landelijk Meldpunt Zorg de voortgang bewaken van de onderzoeken die de IGZ uitvoert naar aanleiding van een ingediende klacht.

Elk jaar publiceert de organisatie een Klachtbeeld dat een indruk geeft van het aantal vragen en klachten dat binnenkomt en de aard ervan. Ook de (wettelijk verplichte) meldingen die zorgverleners en fabrikanten bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg hebben gedaan, worden in het Klachtbeeld meegenomen. Het eerste Klachtbeeld verschijnt begin 2015.

Voor hulp bij klachten kunt u ook de Wegwijzer voor zorgklachten op onze website invullen.

Nieuw & interessant

  • medisch-kinddossier
    Nieuws  |  6 feb.

    Opvragen van medisch kinddossier moeizaam proces

    Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.