icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Medische fouten

Iedereen kan fouten maken, maar in de gezondheidszorg kunnen fouten grote gevolgen hebben voor de patiënt en zijn omgeving. Wat moet je doen als je de dupe bent van een medische fout?
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Artikel medische fout

Wat is een medische fout?

Naar schatting lopen jaarlijks zo'n 40.000 Nederlanders schade op als gevolg van een vermijdbare medische fout. Zo'n 1950 mensen overlijden hieraan. Het onderscheid tussen een medische fout en een complicatie is in praktijk niet altijd te maken is. Het verschil is dat een complicatie een realistisch risico is dat altijd kan optreden bij een ziekte of ingreep. Bij een medische fout is de schade te wijten aan een tekortkoming van de arts of andere hulpverlener(s). Wat voor een gedupeerde een fout lijkt, kan na een medische evaluatie toch een complicatie blijken te zijn.

Als je het gevoel hebt slachtoffer te zijn van een complicatie of medische fout, bespreek dit dan met je zorgverlener. Je hebt recht op informatie hierover en het gesprek erover met de zorgverlener.

Medische fout: wat nu?

De afhandeling van medische fouten laat te wensen over. Onderzoeken uit 2003 en 2010 van Stichting De Ombudsman naar de afhandeling van medische claims laten zien dat artsen en ziekenhuizen de afgelopen 10 jaar niet veel opener zijn geworden over hun fouten.

Toch is in de medische branche zelf wel het besef doorgedrongen dat iets moet veranderen. Een voorbeeld is de opstelling van de Goma-richtlijn (Gedragscode Openheid Medische Incidenten), die moet leiden tot een betere afwikkeling van de medische aansprakelijkheid. De richtlijn kan als leidraad dienen bij een juridische zaak.

Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moeten medische fouten verplicht aan de patiënt gemeld worden en opgenomen worden in het medisch dossier van de patiënt. Deze wet moet ook zorgen voor een betere en snellere aanpak van klachten. Per 1 januari 2017 dienen alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris te hebben, waar patiënten bij terecht kunnen met hun klacht. Als het gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet oplost kan de patiënt de kwestie voorleggen aan De Geschillencommissie of een rechtszaak aanspannen.

Toch lopen veel consumenten die in een dergelijke situatie terecht komen tegen enorm veel muren op. Zo is de bewijslastverdeling een enorme drempel voor de consument, evenals het gebrek aan vertrouwen in een eerlijke behandeling en het kunnen opbrengen van voldoende energie voor het voeren van het proces.

Gebruik onze Wegwijzer voor zorgklachten.

Meldpunt medische missers

Om inzicht te krijgen in hoe slachtoffers van medische missers de nazorg en de afhandeling van de fouten in de zorg in de praktijk ervaren, hebben wij tijdens de campagne 'Kiezen moet kunnen' de meldactie medische missers gehouden. In 7 weken tijd verzamelden we bijna 1900 reacties. Dan hebben we het niet meer over incidenten, maar over een structureel probleem dat aan de kaak gesteld moet worden.

Feiten en cijfers over de meldactie

De meldactie medische missers leverde interessante resultaten op. Een aantal feiten en cijfers op een rij:

  • Het totale aantal meldingen bedroeg 1896.
  • 57% van de melders is vrouw.
  • De leeftijd varieert van 16 tot 95 jaar. 56% is 55 jaar of ouder.
  • 68% heeft zelf de medische misser meegemaakt. De overige ondervraagden hebben de vragenlijst voor een naaste ingevuld.
  • 24% van de fouten is voor 2001 gemaakt, 14% tussen 2001 en 2005, 37% tussen 2005 en 2010, 14% in 2010 en 12% in 2011.
  • Bijna driekwart van de gedupeerden (72%) geeft aan dat de fouten zijn gemaakt in het ziekenhuis. Vooral chirurgen (24%) en orthopeden (14%) worden vaak genoemd.
  • Een verkeerde of te laat gestelde diagnose (52%), fout tijdens de operatie (25%) en een fout tijdens de behandeling zijn de meest gemelde oorzaken in het onderzoek.
  • Minder dan 1 op de 10 hulpverleners heeft uit zichzelf toegegeven dat er een fout is gemaakt. Nog eens 10% deed dit nadat de patiënt of diens nabestaanden specifiek om vroegen. Het merendeel van de hulpverleners laat niets van zich horen.
  • Slechts 23% (in totaal 431 mensen) van de melders heeft een officiële klacht ingediend na een medische fout. Ruim een derde van de respondenten (36%) denkt dat het indienen van een klacht 'toch geen zin' heeft.
  • Veel mensen (22%) weten niet hoe ze het indienen van een klacht moeten aanpakken; 19% geeft aan dat ze nog bezig zijn met het herstel en/of er geen energie voor hebben.

Een selectie van alle binnengekomen meldingen zijn, ter afsluiting van de campagne 'Kiezen moet kunnen', gebundeld in het boek 'Dokter, luister nou!' Dit boek hebben wij aangeboden aan minister Schippers van Volksgezondheid. Met het boek willen we niet alleen het onderwerp op de kaart zetten, maar ook aandacht vragen voor het verbeteren van de positie van de cliënt die slachtoffer is geworden van een medische fout.

Ontvang het laatste zorgnieuws

Als eerste op de hoogte zijn van ontwikkelingen rondom je zorgverzekering? Meld je dan aan voor de ZorgAlert van de Consumentenbond en we houden je per e-mail op de hoogte.

Aanmelden voor ZorgAlert

zorgalert-ipad-ballon-nov_2017

Nieuw & interessant

  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • privacy op het internet man cafe
    13 jul.

    Privacy online zelftests

    Gerenommeerde bedrijven bieden medische zelftests aan via internet. Handig! Totdat je ontdekt dat je gegevens op straat liggen, omdat de beveiliging van deze websites niet in orde is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.