icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Mondzorg

De Consumentenbond onderzocht samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de informatie die tandartsen geven voorafgaand aan diverse mondzorgbehandelingen. Deze bleek niet altijd optimaal.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  24 januari 2017

Home kosten zorgverleners

Informatieplicht

De tandarts heeft de plicht om de patiënt voorafgaand aan de behandeling te informeren over verschillende behandelmogelijkheden, de voor- en nadelen van deze verschillende behandelopties, eventuele risico’s en te verwachten resultaten.

Kronen

Bij kronen geldt ook nog een informatieplicht over de verschillende materiaalsoorten met de bijbehorende kosten en informatie over andere methoden en technieken die de tandarts zelf niet toepast. Patiënten mogen verder ook verwachten dat ze geïnformeerd worden over hoelang de behandeling per sessie en in totaal duurt.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de voorlichting door de tandarts bij kroonbehandelingen beter kan. Tweederde van de ondervraagde patiënten is niet geïnformeerd over het te verwachten resultaat. Nog geen kwart heeft voorlichting ontvangen over de verschillende materiaalsoorten (23,5%). Ook informatie over de onderlinge verschillen op het gebied van prijs (16,3%) en kwaliteit (18,4%) kwam nauwelijks aan de orde. Iets meer dan de helft ontving informatie over de duur van de totale behandeling (55,3%).

Wortelkanaalbehandelingen

Ook voor wortelkanaalbehandelingen bleek de voorlichting tegen te vallen. Voorlichting over de kosten van de behandeling vond in nog niet eens de helft van de gevallen plaats  (43,8%), net als voorlichting over de te verwachten resultaten (43,0%), over de duur van de behandeling per sessie (44,2%) en het aantal sessies dat nodig is voor de behandeling (45,8%).

Beugels

Een kwart van de consumenten kreeg geen voorlichting over de kosten, behandelduur en het te verwachten resultaat bij beugelbehandelingen. Daarnaast betrekken zorgverleners consumenten nauwelijks bij de keuze voor een bepaald type beugel. Slechts een derde ontving informatie over de verschillende opties. Minder dan een kwart hoorde welke prijskaartjes aan diverse behandelingen hangen. En  nog geen vijfde werd ingelicht over de verschillen in resultaat en duur van de behandelmogelijkheden.

Offerte

Een tandarts is verplicht om bij een bedrag boven de €250 de patiënt een offerte te geven.
Het onderzoek van de Consumentenbond naar kroonbehandelingen toonde echter aan dat 30% van de mensen met een rekening boven de €250 geen offerte heeft ontvangen. Bij wortelkanaalbehandelingen is dat zelfs 52,5% en bij beugelbehandelingen 25%.

Het bedrag op de factuur mag 10 tot 15% afwijken van het bedrag op de offerte. Wanneer de kosten voor de behandeling toch veel hoger gaan uitvallen dan vooraf beraamd, dan moet de tandarts dit tijdig kenbaar maken aan de patiënt. Als de rekening meer dan 15% hoger is, heeft de patiënt het recht om het overschot niet te betalen.

Materiaal- en techniekkosten

Tandartsen werken vaak samen met tandtechnici. Materiaal- en techniekkosten van de tandtechnicus moeten op de offerte en tandartsrekening staan. In veel gevallen staan de materiaal- en techniekkosten van de kroon- en beugelbehandeling niet als aparte post vermeld. Tandartsen mogen geen winst maken op de materiaal- en techniekkosten. De NZa heeft reden om aan te nemen dat dit toch gebeurt en onderzoekt dit nu. Patiënten hebben recht op een kopienota van de tandtechnicus. Het is dus raadzaam die op te vragen en naast de rekening van de tandarts te leggen. Wie een onjuiste rekening vermoedt, kan dit melden bij de NZa

Ontevreden

Voor veel tandartsbehandelingen geldt een zogenaamde ‘inspanningsverbintenis’: de tandarts moet zich inspannen om een zo goed mogelijk resultaat te leveren. Bij kronen gaat de verbintenis verder. Daar mag de patiënt rekenen op een goed resultaat (‘resultaatverbintenis’). Als je ontevreden bent, kun je de tandarts hierop wijzen. Deze verbintenis zorgt er verder voor dat je sterker staat bij het indienen van een klacht.

Sommige tandartsen geven (kosteloos) garantie op kronen en beugels. Bij kronen geldt vaak in het eerste jaar 100% tegemoetkoming van kosten, aflopend tot 20% in het vijfde jaar. Wanneer aantoonbaar is dat de problemen met de kroon of beugel door de patiënt veroorzaakt zijn, dan draait de patiënt zelf op voor de herstelkosten.

Voor informatie over de klachtenprocedure bij de tandarts kun je terecht bij onze Wegwijzer zorgklachten

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • privacy op het internet man cafe
    13 jul.

    Privacy online zelftests

    Gerenommeerde bedrijven bieden medische zelftests aan via internet. Handig! Totdat je ontdekt dat je gegevens op straat liggen, omdat de beveiliging van deze websites niet in orde is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.