icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Oproep aan Tweede Kamer: voer wet ter verbetering cliëntenrechten snel in

Nieuws|Samen met patiëntenorganisaties roept de Consumentenbond de Tweede Kamer op om de wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (WKKGz) snel in te voeren. Dinsdagavond 18 juni wordt hierover in de Tweede Kamer gesproken. De jarenlange discussie voorafgaand aan de wet en een controversiële verklaring na de val van het kabinet in 2012, heeft de wetgeving ernstig vertraagd. Hierdoor is volgens de Consumentenbond de positie van consumenten nog steeds onder de maat als het gaat om cliëntenrechten in de zorg.

Fauve Panis

Fauve Panis , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:17 juni 2013


Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het is positief dat de voorgestelde wet zorgaanbieders nu verplicht zich aan te sluiten bij een geschillencommissie. Ook is de Consumentenbond voorstander van het recht op informatie bij het maken van een keuze voor een zorgverlener. Onduidelijk is nog wel de samenhang van dit wetsvoorstel met de aangekondigde hervorming van het klachtrecht bij de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) en de introductie van een 'zorgloket', dat als meldpunt voor medische klachten moet gaan dienen'.

Verbeteren positie consumenten

Sinds 2008 zet de Consumentenbond zich in om door wetswijzigingen de positie van consumenten in de zorg te verbeteren. De WKKGz komt voort uit de eerder voorgestelde wet Cliëntenrechten Zorg. Deze is nu opgeknipt en in meerdere wetten verdeeld. De samenwerkende belangenbehartigers zetten in de brief nogmaals hun belangrijkste aanbevelingen op een rij.

Ondertekenaars van de brief zijn: CG-Raad, Consumentenbond, Landelijk Platform GGZ, Landelijk Steunpunt Cliëntenraden, Patiëntenfederatie NPCF, Platform VG, Zorgbelang Nederland.

Lees meer

Nieuw & interessant

  • medisch-kinddossier
    Nieuws  |  6 feb.

    Opvragen van medisch kinddossier moeizaam proces

    Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.