icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Patiënten- en consumentenorganisaties strijden voor wettelijke verbetering positie patiënten

Nieuws|Gezamenlijke patiënten- en consumentenorganisaties roepen de Eerste Kamer op het wetsvoorstel Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) aan te nemen. Het huidige gezondheidsstelsel ontbeert een sterke positie voor cliënten. Het wetsvoorstel opent mogelijkheden die positie voor cliënten te versterken.

Fauve Panis

Fauve Panis , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:24 september 2015


In een brief aan de vaste commissie VWS van de Eerste Kamer gaan gezamenlijke patiënten-/consumentenorganisaties in op de verbeteringen die het wetsvoorstel teweegbrengt in de positie van cliënten in de zorg ten opzichte van zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

De verbeteringen [LINK word document Voordelen Wkkgz in bestandenmap Content bronnen - Voeding&Gezondheid] betreffen ondermeer de informatie over de kwaliteit van de te leveren zorg, de verplichting incidenten bij een behandeling te melden aan de patiënt, de veel bredere reikwijdte van de wet waardoor ook bijvoorbeeld cosmetische zorg en alternatieve zorg onder de bepalingen vallen en de verbeteringen ten aanzien van de klachten- en geschillenafhandeling in de zorg.

De looptijd van dit wetsvoorstel en haar voorgangers is inmiddels zo'n 8 jaar. Een periode waarin zorgverzekeraars en zorgaanbieders steeds hun positie verder hebben versterkt. Het is nu tijd dat ook consumenten / patiënten een vuist kunnen maken.

Meer informatie:

  • Brief aan eerste kamer
  • Overzicht verbeteringen [LINK word document Voordelen Wkkgz in bestandenmap Content bronnen - Voeding&Gezondheid]
  • Enkele voorbeelden huidige problemen [LINK word documentPraktijkvoorbeelden in bestandenmap Content bronnen - Voeding&Gezondheid]

Nieuw & interessant

  • medisch-kinddossier
    Nieuws  |  6 feb.

    Opvragen van medisch kinddossier moeizaam proces

    Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • ziekenhuis-keurmerken-ster
    6 okt.

    Keurmerken ziekenhuizen gekeurd

    Bij sommige ziekenhuizen vliegen de vinkjes en pluimen je om de oren. Maar bieden zulke keurmerken eigenlijk waardevolle keuze-informatie voor de patiënt? Niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • glurende websites nieuwsbericht
    Nieuws  |  14 sep.

    Hardleerse gezondheidssites blijven privacy schenden

    Veel gezondheidswebsites plaatsen nog steeds commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers. Dit blijkt uit een herhaalonderzoek van de Consumentenbond naar websites die informatie bieden over ziektes en verslavingen.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.