icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Te dure klantenservicenummers

Bedrijven mogen voor hun klantenservice geen dure telefoonnummers meer inzetten bij bestaande klanten. Als je na aankoop van een product of dienst vragen hebt, geldt per 1 juli 2017 dat je niet meer dan de normale belkosten betaalt. Er mogen geen extra kosten meer in rekening worden gebracht. Of je nou belt met een mobiele of vaste telefoon. 
klantenservice

'Speciale’ telefoonnummers

Sommige elektronicazaken rekenen bijvoorbeeld kosten per minuut voor technische productvragen, maar dit mag dus niet voor klanten die iets hebben gekocht. Ook kan er onderscheid gemaakt worden tussen klanten met een product waarop nog garantie zit, of een product waarvan de garantie is verlopen. Laatstgenoemde groep betaalt dan meer voor een telefoontje. Maar garantie of niet, bij een overeenkomst met een bedrijf mag een telefoontarief per minuut niet.

Meerdere telefoonnummers

Gebruikt een bedrijf één nummer voor meerdere doelen, zoals de klantenservice, dan mag het gesprek ook niet meer kosten dan de normale belkosten. 

Bellen als niet-klant

Let op met bellen naar de klantenservice van een bedrijf waar je (nog) geen klant bent en dus nog geen overeenkomst mee hebt. Het bedrijf mag hiervoor rekenen wat het wil, zolang de kosten duidelijk worden vermeld. Zogenoemde 090x-nummers beginnen met 0900 (vaak klantenservice), 0906 (vaak erotische diensten) en 0909 (amusement, zoals spelletjes). Voor deze nummers gelden uiteenlopende tarieven. Voor 090x-nummers moet wel een maximumtarief bestaan, maar de hoogte mogen bedrijven zelf bepalen. Dat maximum is dus een wassen neus. De 0800-nummers zijn altijd gratis, de kosten voor 088-nummers zijn gelijk aan die van een vast telefoonnummer.

Informatie(service)nummers

De regels gelden niet voor bijvoorbeeld overheidsinstellingen, zoals de politie en het UWV. Je kunt ook meer geld kwijt zijn voor bellen naar een buitenlandse klantenservice. De regels gelden evenmin voor service(informatie)nummers, zoals nummers voor reisinformatie of om te worden doorverbonden. Je betaalt de dienst dan via de telefoonkosten. Zoek dus altijd de meest directe ingang.

Tips bij (te) dure telefoonnummers

  • Je hebt als klant (na aankoop van een product of dienst) telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van een bedrijf via een 090x-nummer (0900, 0906 of 0909). Naast de gebruikelijke belkosten mag het bedrijf voor dit gesprek geen extra kosten rekenen. Betaalde je meer? Klaag dan bij het betreffende bedrijf en maak bezwaar via je telefoonaanbieder met behulp van onderstaande voorbeeldbrief. 
     
  • Maak ook melding op het Klachtenkompas van de Consumentenbond en vraag het bedrijf om een oplossing.
     
  • Kom je er niet uit, dien dan een klacht in bij een geschillencommissie van de branche waarbij het bedrijf (hopelijk) is aangesloten.

Gebruik onze voorbeeldbrief

Te duur klantenservicenummer

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief