icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Trouwjurk was niet op tijd klaar

Je kunt de geleden schade claimen bij de bruidsmodezaak. Als de bruidsmodezaak de trouwjurk niet op de afgesproken leverdatum kan leveren, komt men de overeenkomst niet na. Je kunt de overeenkomst ontbinden en je hebt recht op je geld terug.

Als je een bruidsjurk aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met een bruidswinkel. Omdat de jurk meestal op maat moet worden gemaakt, kun je die pas later passen en ophalen. Je mag verwachten dat de jurk op de afgesproken leverdatum wordt geleverd. Is dit niet het geval, dan is de leverancier in gebreke en kun je de overeenkomst ontbinden. Moet je extra kosten maken omdat de jurk niet tijdig is geleverd, bijvoorbeeld voor het huren van een bruidsjurk elders, dan kun je die claimen.

Is de ondernemer lid van de branchevereniging CBW-Mitex dan zijn de verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden voor Bruidsmode en Maatwerk van toepassing op de afgesloten overeenkomst.

Wat kun je het beste doen?

  • Als de bruidsmodezaak aangeeft dat de trouwjurk niet op tijd geleverd kan worden en je komt er samen niet uit, stuur dan een aangetekende brief waarin je de overeenkomst ontbindt en het bedrijf aansprakelijk stelt voor de geleden schade. Geef aan dat je binnen 3 weken een reactie verwacht.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de leverancier niet naar tevredenheid op je brief, dan kun je - als de leverancier is aangesloten bij de branchevereniging CBW-Mitex - je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Textiel en Schoenen.
  • Als de bruidsmodezaak niet is aangesloten bij de Geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies. Telefoon 070 - 445 45 45.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.