icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Overstappen van energieleverancier

Wil je overstappen van energieleverancier? Met een opzegtermijn van 30 dagen mag je altijd je contract opzeggen. Let wel op of je een opzegvergoeding moet betalen. 

Overstappen en overstapvergoeding

Wil je overstappen van energieleverancier? Je mag met een opzegtermijn van 30 dagen altjid het contract met je energieleverancier opzeggen. 

Heb je een contract afgesloten voor onbepaalde duur, dan kun je dit contract opzeggen zonder opzegvergoeding te hoeven betalen.

Heb je een energiecontract afgesloten voor bepaalde duur (bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar), dan moet je vaak een opzegvergoeding betalen aan je energieleverancier. Dit is dan opgenomen in de overeenkomst of de algemene voorwaarden. De hoogte van deze opzegvergoeding is door de NMa bepaald.

Kijk vooraf goed naar deze financiƫle consequentie en neem dat mee in je overweging om over te stappen.

Hoeveel opzegvergoeding moet je betalen?

Hoeveel je aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van de resterende tijd dat het contract nog loopt. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de maximumhoogte van die vergoeding vastgesteld. Het energiebedrijf mag deze bedragen voor gas en voor elektriciteit aan je vragen. Als je met beide stopt, betaalt je dus maximaal het dubbele bedrag. Op de website van Consuwijzer kun je de hoogte van de opzegvergoedingen vinden.

Ongewild over moeten stappen? 

Als het nog lukt om binnen de bedenktijd te reageren, kun je binnen die periode eenvoudig van het contract af. Bij energiecontracten heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen nadat je de bevestiging van het afgesloten energiecontract hebt ontvangen. Binnen die periode kun je dus nog van een energiecontract af.

Wat kun je het beste doen?

  • Kun je binnen de bedenktijd reageren, stuur dan een brief naar de energieleverancier waarin je schrijft dat je het product niet wilt kopen. Je hoeft er geen reden bij te schrijven.

  • Is de bedenktermijn verlopen en vind je dat je op basis van een oneerlijke wervingsmethode bent overgestapt naar een andere energieleverancier, dien dan een klacht in bij de nieuwe leverancier.

  • Als de energieleverancier niet naar tevredenheid reageert, kun je daarna bij de Geschillencommissie Energie en Water een klacht indienen.