icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Nieuw hypotheekaanbod ontvangen

Heb je van de bank een nieuw hypotheekaanbod ontvangen met een te kort bedenktermijn? Neem dan contact op met je bank en vraag om uitstel.

Vanaf 1 april 2013 moeten banken uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van de rentevaste periode een concreet aanbod doen. Ook de bedenktermijn wordt standaard 3 maanden.

Neem contact op met je bank als deze vóór 1 april een korte bedenktermijn (meestal 2 tot 4 weken) hanteert en bespreek de mogelijkheden. Krijg je geen of niet voldoende uitstel, dan is er nog geen man overboord. Je kiest dan voor een tijdelijke, variabele rente zodat je alsnog op je gemak kunt 'shoppen' bij andere banken.

Wat zijn je rechten?

Vanaf 1 april 2013 heb je recht op 3 maanden bedenktermijn. Als je voor die datum een aanbod ontvangt met een voor jou te korte bedenktermijn, neem dan contact op met je bank en bespreek de mogelijkheden.

Wat kun je het beste doen?

  • Tot 1 april 2013 kun je in geval van korte bedenktijd contact opnemen met de bank en vragen om uitstel.
  • Als de bank ná 1 april 2013 een bedenktermijn hanteert van minder dan 3 maanden, neem dan gelijk contact met de bank op en wijs deze op de wettelijke plicht. Ben je dan nog niet tevreden over de gang van zaken, schrijf dan een klachtbrief aan de bank.
  • Ben je niet tevreden over de afhandeling van jouw klacht of heeft de bank niet gereageerd? Dan kun je binnen 3 maanden terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
  • Stuur altijd een kopie van je klacht naar het Meldpunt Financiële Markten van de Autoriteit Financiële Markten. De AFM bemiddelt niet en ze beoordelen ook niet of jouw klacht terecht is, maar ze kunnen een onderzoek starten als zij vermoeden dat een bank de regels heeft overtreden.