icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Levensverzekering

Heb je een levensverzekering afgesloten en wil je hem weer opzeggen? Dat kan. Vanaf de dag van ontvangst van de polis en van de verzekeringsvoorwaarden heb je 30 kalenderdagen bedenktijd.

Een levensverzekering die online is afgesloten kan kosteloos en zonder opgave van reden worden ontbonden:

  • Binnen 30 dagen vanaf de dag dat de overeenkomst tot stand is gekomen of, als dat later is.
  • Binnen 30 dagen vanaf de dag dat je de polis en verzekeringsvoorwaarden hebt ontvangen.

Ook voor levensverzekeringen die face-to-face zijn afgesloten, bijvoorbeeld bij een bank of bij een financieel dienstverlener, geldt een bedenktijd van 30 dagen.

Let op: de levensverzekering moet dan wel een looptijd hebben van meer dan 6 maanden!

Wat zijn je rechten?

Je hebt een wettelijke bedenktijd bij levensverzekeringen. Als de verzekering met terugwerkende kracht ongedaan wordt gemaakt, krijg je de reeds betaalde premie terug.

Voor beleggingsverzekeringen (vorm van een levensverzekering waarbij de betaalde premie door de verzekeraar wordt belegd in een beleggingsfonds) geldt het volgende:
Volgens de wet is een bedenktijd bij koop op afstand niet verplicht bij beleggingsverzekeringen, maar in de praktijk hanteren verzekeringsmaatschappijen vaak wel een bedenktijd variërend van 14 dagen tot 6 weken. Het beleggingsrisico tijdens de bedenktijd ligt wel bij de klant; een eventuele waardevermindering komt dus voor jouw rekening. Daarentegen heb je, als de beleggingen goed uitpakken, recht op waardevermeerdering.

Bij een bankspaarproduct is het op dit moment niet duidelijk of er sprake is van een bedenktermijn.

Advies: informeer voordat je een overeenkomst sluit bij de aanbieder of er sprake is van een bedenktijd en zo ja, hoe lang. Ga zelf ook even na waar dit schriftelijk is vastgelegd, bijvoorbeeld in de aanvraag of in de voorwaarden.

Wat kun je het beste doen?

  • Stuur een aangetekende brief naar de verzekeringsmaatschappij en/of de financieel dienstverlener. Geef aan dat je gebruik maakt van de wettelijke bedenktijd en dat je de verzekeringsovereenkomst ontbindt en dat je binnen 3 weken een reactie verwacht.
  • Kom je er samen niet uit of wordt er niet gereageerd op jouw brief, dan kun je de zaak voorleggen bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). 
  • Kan het Kifid niets voor je doen dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.