icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Klacht over een relatiebemiddelingsbureau

Heb je een relatiebemiddelingsbureau ingeschakeld dat voor jou op zoek gaat naar een geschikte partner, dan mag je verwachten dat de consulent zijn of haar werk zo goed mogelijk doet. Bijvoorbeeld dat men een redelijk aantal kandidaten selecteert die bij jouw profiel passen.

Wat zijn mijn rechten?

Relatiebemiddelingsbureaus hebben een 'inspanningsverplichting'. Dat wil zeggen dat het relatiebemiddelingsbureau zijn werk zo goed mogelijk moet doen. Je betaalt niet voor het resultaat, maar voor de selectie en het aanbod van geschikte kandidaten. Passen die niet bij jouw profiel, dan hoef je ook niet te betalen.

Wat kan ik het beste doen?

  • Schrijf het relatiebemiddelingsbureau een - bij voorkeur aangetekende - brief met daarin je klacht. Geef aan wat je van het bureau verlangt en dat je binnen 3 weken een reactie wilt.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert het relatiebemiddelingsbureau niet naar tevredenheid, dan kun je, als het bureau is aangesloten bij de Algemene Vereniging van Relatiebureaus (AVR), je klacht voorleggen bij de Stichting Mediation & Bindend Advies. De MBa voert voor de AVR de mediation en geschillenregeling uit. Een lijst van aangesloten bureaus vind je hier.
  • Is het relatiebemiddelingsbureau aangesloten bij de Branchevereniging Erkende Relatiebureaus (BER), dan kun je je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Relatiebemiddeling.
    Daar vind je ook een lijst van aangesloten bureaus.
  • Als het bureau niet is aangesloten bij de AVR of bij de BER, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.