icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Onterecht zakelijk abonnement (beroeps- of bedrijfsmatig)

Ben je ingegaan op een telefonisch aanbod voor een goedkoper abonnement, maar blijkt achteraf dat je een zakelijk abonnement hebt afgesloten zonder dat je dat wist? En weigert de verkoper je daarom 14 dagen bedenktijd? Dat mag niet zomaar. Welke rechten je hebt, hangt af van de situatie. 
klantenservice

Heb je het abonnement voor privégebruik afgesloten? 

Je bent als consument het abonnement aangegaan en niet beroeps-of bedrijfsmatig. De verkoper moet zich houden aan de wettelijke regels die gelden voor consumenten. Je hebt recht op een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen je het abonnement ongedaan kunt maken. Is je dat niet verteld, dan wordt de bedenktijd zelfs verlengd met 12 maanden. 

Heb je het abonnement afgesloten voor zakelijk en privégebruik?

Dan kan het anders liggen. Sloot je het contract vooral af voor privégebruik, dan gelden de wettelijke regels voor consumenten. Maar heb je het vooral of alleen voor beroeps- of bedrijfsmatig gebruik afgesloten, dan gelden die niet. En je hebt geen wettelijke bedenktijd van 14 dagen. 

Heb je het contract afgesloten alleen voor zakelijk gebruik?

Dan gelden de consumentenregels niet, maar er zijn uitzonderingen. Ben je een kleine ondernemer of zzp’er? Dan kan het zijn dat je dezelfde bescherming hebt als consumenten tegen onredelijke algemene voorwaarden in een contract (reflexwerking). Vraag juridisch advies als je wilt weten of dat het geval is. Voor informatie waar je als ondernemer terechtkunt, ga je naar het Ondernemersplein.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling