icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Zakelijk abonnement (beroeps- of bedrijfsmatig)

Ben je ingegaan op een telefonisch aanbod voor een goedkoper abonnement, maar blijkt achteraf dat je een zakelijk abonnement hebt afgesloten zonder dat je dat wist?  En weigert de verkoper je daarom 14 dagen bedenktijd? De verkoper mag je wettelijke rechten als consument niet zomaar uitsluiten. Lees hier wat je kunt doen.
bel-me-niet-register-telefonische-verkoop

Ken je rechten 

Ken je rechten-1200x800Je bent als consument het abonnement aangegaan en niet beroeps-of bedrijfsmatig. De verkoper heeft zich te houden aan de wettelijke regels die gelden voor consumenten. Je hebt recht op een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen je het abonnement ongedaan kunt maken. Is je dat niet verteld, dan wordt de bedenktijd zelfs verlengd met 12 maanden. 

Verzamel informatie

Verzamel bewijs-1200x800Ga bijvoorbeeld na wat er in de algemene voorwaarden staat over de bedenktijd. 

Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee
     
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media
     
  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin je vermeldt:
    • dat je nooit hebt ingestemd met een beroeps- of bedrijfsmatig abonnement;
    • dat je gebruik maakt van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen;
    • dat je binnen 2 weken een bevestiging verwacht.

Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.