icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Europese consumentenrechten

Nederlandse consumenten profiteren sinds 13 juni 2014 van nieuwe Europese regels voor consumentenrechten. De Europese richtlijn zorgt ervoor dat consumenten in de hele Europese Unie op een aantal gebieden dezelfde rechten krijgen, met name met betrekking tot online winkelen en verkoop aan de deur en op straat. 

Levertijd

De levering van een bestelling moet zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen gebeuren. Als de leveringstermijn afwijkt moet je daarover geïnformeerd worden. 

Wordt er niet binnen 30 dagen (of de met jou afgesproken leveringstermijn) geleverd? Dan moet je het bedrijf nog een laatste kans bieden door een passende termijn te stellen waarbinnen alsnog geleverd moet worden. Als deze termijn ook niet wordt gehaald mag je de koop ontbinden.

Afzien van de koop en bedenktijd

De termijn waarbinnen je af kunt zien van een koop op afstand (online of telefonisch) en voor colportage (verkoop op straat of aan de deur) is standaard 14 kalenderdagen. Voor koop in een winkel geldt geen bedenktijd. 

Afzien van je koop doe je door dit binnen de bedenktijd aan het bedrijf te laten weten. Hiervoor kun je de voorbeeldbrief ontbinding telefonische of online aankoop of de voorbeeldbrief ontbinding koop aan de deur gebruiken. Bedrijven moeten dat formulier zelf ook aanbieden.

  • De bedenktijd begint de dag nadat je het product heb gekregen. Als je een dienst koopt, gaat de bedenktijd in op de dag volgend op de dag dat je de overeenkomst hebt afgesloten (zoals bij een energie- of telefoniecontract).
  • De bedenktijd bij een koop via internet gaat pas lopen zodra je alle producten uit dezelfde bestelling hebt ontvangen.
  • De verkoper moet je altijd actief op de hoogte stellen van de bedenktermijn. Gebeurt dat niet, dan wordt bedenktijd automatisch verlengd tot maximaal 12 maanden. Bij een discussie hierover ligt het bewijs bij de verkoper.

Je kunt niet van alle producten en diensten afzien. Dit zijn uitzonderingen:

  • maatwerk/persoonlijk product,
  • bederfelijke goederen,
  • losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen),
  • reizen.

Lees ook: spijt van je aankoop of bestelling

Geld binnen 14 dagen terug

Als je afziet van je koop en het product terugstuurt, moet je binnen 14 dagen nadat het bedrijf het product heeft ontvangen het aankoopbedrag teruggestort krijgen. Als je de kosten voor het terugsturen van producten moet betalen, dan moet het bedrijf je hierover vooraf informeren. Als het bedrijf dit niet doet, hoef je de kosten niet te betalen.

0900-nummer goedkoper

Bedrijven mogen geen extra tarief per minuut meer rekenen. Je betaalt alleen de gebruikelijke belkosten. Dit geldt alleen als je al klant bent bij het bedrijf.

Lees ook: te dure klantenservicenummers

Geen extra kosten voor betaalmiddel

Een webwinkel biedt vaak verschillende manieren om te betalen: iDeal, Paypal, overboeking, acceptgiro en creditcard. Vooral voor een betaling met creditcard of acceptgiro worden nogal eens extra kosten in rekening gebracht. Deze extra kosten moeten tijdig en duidelijk worden vermeld. Bovendien mogen de kosten niet hoger zijn dan de kosten die de webwinkel zelf ook daadwerkelijk maakt. Als de webwinkel de kosten niet meldt, hoef je deze niet betalen.

Gelukkig behoren de hoge creditcardtoeslagen straks tot het verleden. Eind 2015 zijn de afspraken hierover op Europees niveau afgerond. Vanaf 2017 (verwacht: uiterlijk 1 juli) mogen ondernemers voor betalingen met creditcards en betaalpassen geen kosten meer rekenen.

Lees ook: betaaltoeslagen bij online aankopen

Overeenkomst alleen geldig na handtekening

Als je een abonnement voor een dienst afsluit, bijvoorbeeld een telefoonabonnement of energiecontract, dan is die pas geldig als je die schriftelijk of per mail bevestigt. Je moet de informatie rustig kunnen nalezen en bewaren. Deze regels gelden ook voor bijvoorbeeld een een abonnement bij de sportschool en een contract met de glazenwasser.

Let op: deze schriftelijke instemming is alleen nodig als je wordt gebeld met een aanbod, niet als je zelf belt of al klant bent bij het bedrijf. Als het bedrijf dan belt om je contract te verlengen, is telefonische instemming wel voldoende. Je kunt hier wel binnen 14 dagen vanaf.

Voor een eenmalige, telefonisch aangeboden dienst is ook geen schriftelijke instemming nodig. Vraag wel naar een eventuele bedenktijd.

Koop makkelijker te ontbinden

Een koop die tot stand is gekomen onder invloed van een zogeheten ‘oneerlijke handelspraktijk’ is eenvoudig te vernietigen. Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn misleidende reclames en als je bijvoorbeeld tijdens een verkoopdemonstratie onder druk wordt gezet om iets te kopen.

Je kunt de overeenkomst eenvoudig vernietigen door het bedrijf een brief te sturen waarin je dat meldt. De bewijslast ligt bij het bedrijf; dat moet het geld teruggegeven tenzij het kan aantonen dat er geen sprake was van een oneerlijke handelspraktijk.

Geen vooraf aangevinkte opties meer

Vooraf aangevinkte hokjes zijn niet meer toegestaan. Hiermee is een einde gekomen aan ‘stilzwijgende instemming’ voor aanvullende diensten of aankopen. Als bijvoorbeeld aanvullende diensten worden aangeboden tijdens het plaatsen van een online bestelling (zoals een reisverzekering tijdens het kopen van een vliegticket), dan mogen die opties niet meer van te voren zijn aangevinkt.

Duidelijke informatie bij aankoop digitale producten

Je hebt recht op duidelijke informatie over je aankoop, zoals over het product, de levertijd en alle bijkomende kosten. Ook moet je de informatie bevestigd krijgen op papier of per e-mail.

Dit geldt ook voor digitale producten. Er moet vooraf duidelijke informatie worden verstrekt bij de aankoop van of toegang tot digitale inhoud, bijvoorbeeld muziek- en videodiensten. Zo moet er duidelijke informatie worden verstrekt over bijvoorbeeld de comptabiliteit van hardware en software, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.

Uitzonderingen

Zaken die niet onder de Europese consumentenregels vallen zijn:

  • sociale dienstverlening
  • gokken
  • gezondheidszorg
  • financiële diensten
  • onroerend goed
  • huur en (nieuw)bouw
  • pakketreizen
  • particuliere transacties via Marktplaats
  • timeshare
  • vervoer