icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Prijsverhoging, mag dat?

Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, is dat anders. In dat geval is de leverancier in principe verplicht de overeenkomst volgens de afgesproken prijs na te komen.

Wat zijn je rechten?

  • Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen ondernemen.
  • De leverancier mag in de algemene voorwaarden niet vastleggen dat je de overeenkomst niet mag ontbinden bij prijsstijgingen.
  • De leverancier kan in zijn algemene voorwaarden opnemen dat hij het recht heeft om de prijs te verhogen als de (af)levering langer duurt dan 3 maanden. Als de leverancier dan inderdaad de prijs omhoog doet, dan heb je geen recht om de overeenkomst te ontbinden.
  • Als de prijs 'onder voorbehoud' is afgesproken heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden bij een prijsverhoging.

Wat kun je zelf doen?

  • Als je na een prijsverhoging van de overeenkomst af wil (ontbinden) stuur dan een aangetekende brief naar de leverancier, binnen 2 weken nadat je op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging.
  • Vermeld dat je wegens de prijsverhoging de overeenkomst ontbindt.
  • Bij ontbinding moeten alle prestaties (levering, betaling) ongedaan worden gemaakt.
  • Eis een antwoord binnen 2 weken.

Uitzonderingen

  • In het geval van wettelijke prijsverhogingen (bijvoorbeeld van de btw) mag de leverancier dit doorberekenen.
  • In de algemene voorwaarden kan een leverancier opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. 
  • Na 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de prijs verhoogd worden zonder dat hier ontbinding tegenover staat. Maar dit mag dan geen onredelijke prijsverhoging en niet zonder goede reden zijn.

Tip

  • Kijk voordat je een product of dienst aanschaft of de ondernemer in de algemene voorwaarden iets heeft opgenomen over de mogelijkheid tot prijshoging en bedenk of je dat risico en de mogelijke discussies over een prijsstijging voor lief wil nemen.

Lees ook: