icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Reisorganisatie failliet

Heb je een georganiseerde reis geboekt en is de reisorganisatie failliet gegaan? Je kunt je aanbetaling terugvragen mits de reisorganisatie (touroperator) is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Wat zijn je rechten?

De wet verplicht een reisorganisatie voor pakketreizen maatregelen te nemen ingeval van faillissement of surseance van betaling. Een pakketreis bestaat in ieder geval uit een overnachting en daarnaast vervoer of een andere toeristische dienst.

Voor losse tickets of accommodaties geldt deze wettelijke verplichting niet.

Is jouw reisorganisatie aangesloten bij de SGR dan heb je de garantie dat je bij een faillissement je geld terugkrijgt.

Wat kun je het beste doen?

  • Is de reisorganisatie aangesloten bij de SGR dan kun je een schadeclaim indienen bij SGR. Stuur jouw boekingsbevestiging en betalingsbewijzen mee naar de SGR. Dat kan per mail en post en via de website.

  • Is de reisorganisatie niet aangesloten bij de SGR, neem dan contact op met de curator. De curator is degene die het faillissement afhandelt en gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. Je kunt de curator achterhalen door te bellen met de Kamer van Koophandel. Het telefoonnummer is 0900 - 1234567. Of kijk op de website van de Kamer van Koophandel.

Tip

Kijk voor het boeken of de reisorganisatie ook echt bij SGR is aangesloten. Zoeken kan makkelijk via de website van SGR.