icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Klacht over je georganiseerde vakantiereis

Bespreek je klacht eerst met de reisleiding/reisorganisatie. Vul eventueel ter plekke een klachtenformulier in. Probeer samen een oplossing te vinden.

Als er geen reisleiding ter plekke aanwezig is, neem dan contact op met de reisorganisator in Nederland en zorg dat je een schriftelijke bevestiging van je klacht ontvangt. Wordt de klacht niet opgelost, dien dan binnen 1 maand na terugkeer een schriftelijke en gemotiveerde klacht in bij het de reisorganisatie. Doe dit samen met het klachtenrapport dat je op de bestemming hebt laten opmaken door de reisleiding van de reisorganisator.

Wat zijn je rechten?

Als je een georganiseerde (pakket)reis hebt geboekt, heb je een overeenkomst met de reisorganisatie. De reisorganisatie moet je bieden wat hij met je heeft afgesproken. Dus heeft hij je een kamer met uitzicht op zee beloofd of een rustig gelegen camping? Dan moet je dat ook krijgen. Is de reis niet zoals je mocht verwachten, klaag dan bij de reisorganisatie.

Wat kun je het beste doen?

  • Meld de klacht zo snel mogelijk ter plekke bij de reisleiding/reisorganisatie. Laat je klacht op papier zetten (vaak in een klachtenrapport) en laat dit ondertekenen door de reisleiding. Als je niets op papier laat zetten wordt het achteraf erg moeilijk om je klacht alsnog behandeld te krijgen.
  • Als de klacht niet ter plekke wordt opgelost, dien dan binnen 1 maand na terugkeer een schriftelijke en gemotiveerde klacht in bij de reisorganisatie. Doe dit samen met het klachtenrapport dat je op de bestemming hebt laten opmaken door de reisleiding van de reisorganisator.
  • Kom je er samen niet uit of reageert de reisorganisator niet, leg dan de klacht binnen 3 maanden na terugkeer voor aan de Geschillencommissie Reizen.