icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Klacht indienen over het openbaar vervoer

Heb je een klacht over het openbaar vervoer? Dien deze dan schriftelijk in bij het vervoerbedrijf waarmee je hebt gereisd.

De klachten kunnen gaan over de kwaliteit van het vervoer (zoals onvoldoende service), terugbetaling bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, informatievoorziening over overstapmogelijkheden, defecte kaartautomaten, onterechte boetes, enzovoort.

Een klacht over een vervoerder kun je het beste schriftelijk indienen bij het vervoerbedrijf. Op hun website kun je vinden hoe je dat precies moet doen.

Wat zijn je rechten?

Als je met het openbaar vervoer reist, sluit je formeel gesproken een vervoerovereenkomst met een vervoerder. De hiervoor geldende regels en bepalingen  vind je in de algemene voorwaarden van het vervoerbedrijf. Deze gaan onder andere over de tarieven, vervoerbewijzen, aansprakelijkheid van de vervoerder en een geschillenregeling.

Wat kun je het beste doen?

  • Word je klacht door het vervoerbedrijf niet opgelost of ontvang je geen reactie, dan heb je de keuze om je klacht voor te leggen bij het OV-Loket of bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer (de vervoerder moet dan wel zijn aangesloten bij de Geschillencommissie).
  • Het OV-Loket (ombudsman voor beter openbaar vervoer) is een onafhankelijke organisatie met als doel reizigers te helpen die een klacht hebben over het openbaar vervoer. In sommige gevallen bieden ze bemiddeling aan. Bijvoorbeeld via een online klachtenformulier.
  • De Geschillencommissie Openbaar Vervoer geeft bindende adviezen. Op de website van de Geschillencommissie vind je meer informatie over de werkwijze en de klachtentermijnen. 
  • Is de vervoerder niet bij de Geschillencommissie aangesloten, dan kun je de zaak voorleggen bij de rechter. Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, informeer dan eerst naar de kosten van een rechtzaak.

Op de website van de Geschillencommissie kun je het Uitsprakenregister raadplegen voor eerdere uitspraken.