icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Persoonlijke OV-chipkaart gestolen

Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen? Neem direct contact op met de klantenservice OV-chipkaart om de kaart te laten blokkeren.

Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen (of ben je de kaart kwijtgeraakt), meld dat dan direct bij de klantenservice OV-Chipkaart. Bel 0900-0980 of ga naar Mijn OV-Chipkaart.
In geval van diefstal moet je ook aangifte doen bij de politie.

Vanaf de dag na de melding van diefstal is je persoonlijke OV-Chipkaart geblokkeerd en ben je beschermd tegen misbruik. De schade die je kunt oplopen is beperkt. Tot je kaart geblokkeerd is, kan de onrechtmatige gebruiker van de kaart vrijuit reizen. In het meest nadelige geval is dat het maximaal mogelijke traject in Nederland binnen 24 uur. De kosten daarvan bedragen ongeveer €70.

Je ontvangt binnen 7 werkdagen een vervangende OV-Chipkaart. Stond er nog saldo op de oude kaart, dan ontvang je dat bedrag terug. Als je een abonnement op de oude kaart had, dan komt dit abonnement ook op de nieuwe kaart te staan.

Blokkeren van een anonieme OV-Chipkaart na diefstal is niet mogelijk.

Wat zijn je rechten?

In de Algemene Voorwaarden OV-Chipkaart staat dat het risico van de gevolgen van diefstal van een OV-Chipkaart, verlies van het elektronisch tegoed/saldo, bij de kaarthouder ligt. Pas vanaf de volgende dag na het moment van melding van diefstal of verlies gaat dit risico over op Trans Link Systems, het bedrijf dat de OV-Chipkaart uitgeeft.

Wat kun je het beste doen?

  • Meld de diefstal direct bij OV-Chipkaart en doe aangifte bij de politie.
  • Als je de nieuwe OV-Chipkaart niet binnen zeven werkdagen na melding hebt ontvangen of je hebt een andere klacht over de afhandeling, dien dan een schriftelijke klacht in bij de klantenservice van OV-Chipkaart.
  • Kom je er samen niet uit of reageert OV-Chipkaart niet binnen een redelijke termijn, leg dan de klacht binnen 3 maanden voor aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.
  • Je kunt er ook voor kiezen de klacht voor te leggen bij het OV-Loket. Het OV-Loket (ombudsman voor beter openbaar vervoer) is een onafhankelijke organisatie met als doel reizigers te helpen die een klacht hebben over het openbaar vervoer. In sommige gevallen bieden ze bemiddeling aan.

Tip

Als je een abonnement hebt op je gestolen OV-Chipkaart, informeer dan bij het vervoerbedrijf hoe je kunt reizen totdat je de vervangende OV-Chipkaart hebt ontvangen. In veel gevallen heb je recht op teruggave van de vervoerbewijzen of de misgelopen korting. Raadpleeg hiervoor de algemene voorwaarden van het vervoerbedrijf en de aanvullende voorwaarden van het betreffende abonnement.