icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Persoonlijke OV-chipkaart gestolen

Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen? Neem direct contact op met de klantenservice OV-chipkaart om de kaart te laten blokkeren.

Bijgewerkt op:  28 februari 2018


Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen (of ben je de kaart kwijtgeraakt), meld dat zo snel mogelijk. Je kaart wordt dan binnen 24 uur geblokkeerd. Ga naar je OV-chipaccount of bel de Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). In geval van diefstal moet je ook aangifte doen bij de politie.

Welke schade kun je oplopen?

Het is belangrijk om zo snel mogelijk je persoonlijke OV-chipkaart te (laten) blokkeren, omdat Translink (het bedrijf achter de OV-chipkaart) pas vanaf de eerstvolgende dag (met ingang van 0:00 uur) na melding van verlies of diefstal het risico van verlies van saldo draagt. Tot dit tijdstip draag je zelf het risico van verlies van saldo.

Vervangende kaart aanvragen

Je kunt je kaart direct vervangen, of beëindigen en je saldo terugvragen. Een vervangende kaart kost € 11. Je ontvangt binnen gemiddeld 3 werkdagen een vervangende OV-chipkaart. Stond er nog saldo op de oude kaart, dan ontvang je dat bedrag terug. Als je een abonnement op de oude kaart had, dan komt dit abonnement ook op de nieuwe kaart te staan.

Wat zijn je rechten?

Als je de nieuwe OV-chipkaart niet binnen gemiddeld 3 werkdagen na melding hebt ontvangen of je hebt een andere klacht over de afhandeling, dien dan een schriftelijke klacht in bij de klantenservice van OV-chipkaart.

Kom je er samen niet uit of reageert OV-chipkaart niet binnen een redelijke termijn, leg dan de klacht binnen 3 maanden voor aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.

Je kunt er ook voor kiezen om de klacht voor te leggen bij het OV-Loket. Het OV-Loket (ombudsman voor beter openbaar vervoer) is een onafhankelijke organisatie met als doel reizigers te helpen die een klacht hebben over het openbaar vervoer. In sommige gevallen bieden ze bemiddeling aan.

Tip

Als je een abonnement hebt staan op je gestolen OV-chipkaart, informeer dan bij het vervoerbedrijf hoe je kunt reizen totdat je de vervangende OV-chipkaart hebt ontvangen. In veel gevallen heb je recht op teruggave van de vervoerbewijzen of de misgelopen korting. Raadpleeg hiervoor de algemene voorwaarden van het vervoerbedrijf en de aanvullende voorwaarden van het betreffende abonnement.