icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Uitchecken met je OV-chipkaart

Vul een zogenaamd restitutieformulier in van het OV-bedrijf waarbij het teveel aan saldo is afgeschreven en stuur het terug. Je vindt het formulier op de website van de betreffende vervoerder.

Bij het inchecken met je OV-chipkaart wordt een instaptarief van je saldo afgeschreven. Bij het uitchecken krijg je dit automatisch terug, je hebt alleen betaald voor het basistarief de gereisde kilometers. Kortom, wanneer je niet uitcheckt, betaal je meestal te veel.

Teruggave van het teveel betaalde bedrag is mogelijk. Raadpleeg de website van de vervoerder voor de voorwaarden. De NS bijvoorbeeld brengt hiervoor wel administratiekosten in rekening.

Wat zijn je rechten?

Volgens de Algemene Voorwaarden Openbaar Stads- en Streekvervoer kan de reiziger een klacht indienen als de vervoerder niet het juiste tarief in rekening heeft gebracht.

Wat kun je het beste doen?

  • Vul het restitutieformulier in op www.uitcheckgemist.nl om het teveel betaalde bedrag terug te vragen.
  • Reageert de vervoerder niet naar tevredenheid, stuur dan een officiële klachtenbrief en noem een termijn van drie weken waarbinnen je een reactie verwacht.
  • Wanneer de vervoerder je klacht niet naar tevredenheid oplost of als er geen reactie komt binnen de gestelde termijn, kun je de klacht voorleggen bij het OV-Loket.
  • Je kunt er ook voor kiezen je klacht voor te leggen bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. De vervoerder moet dan wel bij de Geschillencommissie zijn aangesloten.
    Let op: voor het indienen van de klacht gelden bepaalde termijnen.

Tip

Als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan kun je op de website van de OV-chipkaart een overzicht bekijken van je gemaakte reizen en de bijbehorende kosten.