icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Schoonmaakkosten

In Reclamecode Reisaanbiedingen staat dat de prijs van een reis inclusief alle 'vaste en onvermijdbare' kosten moet zijn. De verplichte schoonmaakkosten moeten direct in de aanbieding vermeld worden en niet pas bij betaling.

Wat zijn je rechten?

De Reclamecode Reisaanbiedingen stelt vast dat de diverse reisaanbieders correcte en duidelijke prijzen in hun aanbiedingen moeten hanteren.

Volgens deze code zijn prijzen correct als alle vaste en onvermijdbare kosten zijn opgenomen. Dat zijn onder ander de verblijfskosten, kosten van eten/drinken, vervoerskosten en verplichte schoonmaakkosten. Ook moeten verplichte toeslagen zijn opgenomen, zoals een veiligheidstoeslag, luchthavenbelasting of kosten verbonden aan de wijze van betaling.

Wat niet in de vermelde prijs hoeft worden opgenomen zijn kosten die vooraf nog niet bekend zijn of die afhankelijk zijn van persoonlijke wensen. Bijvoorbeeld dat je ter plekke nog toeristenbelasting moet betalen of dat je bij de boeking een reis- of annuleringsverzekering af kunt sluiten. 

Administratie-, boekings- of reserveringskosten die verplicht zijn, moeten in de advertentieprijs zijn opgenomen. Als deze kosten een vast bedrag per boeking zijn (dus onafhankelijk van het aantal personen), moeten ze aan het begin van het boekingsproces worden genoemd. Als deze kosten variabel zijn, moet in elk geval het minimum worden vermeld.

Wat kun je het beste doen?

  • Met een klacht over een onjuiste prijsvermelding of een misleidende aanbieding kun je terecht bij de Reclame Code Commissie. De Commissie kan een aanbeveling doen om de aanbieding te staken.
  • Legt een aanbieder de uitspraak naast zich neer, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt die een boete op kan leggen. Dit doe je via de website van Consuwijzer.
  • Gaat je klacht over een bij de ANVR aangesloten reisorganisatie of reisbureau, dan kun je ook terecht bij de Geschillencommissie Reizen.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.