icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Prijsverhoging na aankoop auto

Mag een autoverkoper de prijs verhogen na aankoop van de auto? In principe zijn beide partijen na het sluiten van een overeenkomst verplicht de overeenkomst onder de afgesproken (algemene) voorwaarden na te komen.

Prijsverhogingen zijn echter onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Zo mogen prijsverhogingen die volgen uit de wet worden doorberekend aan de consument. Een voorbeeld is een verhoging van de BTW.

De leverancier kan in zijn algemene voorwaarden hebben opgenomen wanneer hij het recht heeft een prijs te verhogen. Bijvoorbeeld als tussen het moment van aangaan van de overeenkomst (de koop) en de echte levering een behoorlijke tijd zit. Bij een dergelijke prijsverhoging heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Als de prijs 'onder voorbehoud' is afgesproken heb je ook het recht om de overeenkomst te ontbinden bij een prijsverhoging.

Wat zijn mijn rechten?

De leverancier mag na de koopovereenkomst niet zomaar de prijs verhogen. Als de leverancier in zijn algemene voorwaarden heeft opgenomen dat hij het recht heeft de prijs te verhogen, heb jij altijd het recht de koopovereenkomst te ontbinden. De leverancier mag jouw ontbindingsrecht bij prijsstijgingen nooit uitsluiten in de algemene voorwaarden.

Wat kan ik het beste doen?

  • Stuur een aangetekende brief naar de leverancier, binnen twee weken nadat je op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging.
  • Leg het probleem duidelijk en chronologisch uit.
  • Als je van overeenkomst af wilt (ontbinden) vermeld dan dat je wegens de prijsverhoging de overeenkomst beëindigt (ontbindt).
  • Bij ontbinding moeten alle prestaties (levering, betaling) ongedaan worden gemaakt.
  • Eis een antwoord binnen twee weken.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Lees ook: