icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Aansprakelijkheid bij problemen met een nieuwe vloer

De aansprakelijkheid hangt af van de afspraken die je met het bedrijf hebt gemaakt. Als je uitsluitend de parketvloer hebt gekocht, dan sluit je een koopovereenkomst om de vloer te leveren. Het leggen doe je zelf of laat je doen door een ander bedrijf. Je kunt met het bedrijf afspreken dat zij ook de vloer leggen. In dat geval sluit je een koopovereenkomst voor de levering en een aannemingsovereenkomst voor het leggen van de vloer.

Je hebt recht op een 'deugdelijke' parketvloer. Dat geldt uiteraard ook voor het eventuele leggen van de vloer.

Het bedrijf kan aangesloten zijn bij de Vereniging van Parketvloeren Leveranciers (VPL) of bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). In dat geval zijn hun voorwaarden van toepassing.
Is een bedrijf niet bij de VPL of CBW aangesloten, dan heeft het meestal eigen algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de gesloten overeenkomst.

Wat kun je het beste doen?

  • Je kunt onder andere de volgende zaken in de koopovereenkomst laten vastleggen: of het bedrijf de vloer aan huis aflevert, welke producten je koopt, de totale prijs, de levertijd en welke werkzaamheden het bedrijf uitvoert (bijvoorbeeld het leggen van de vloer, glad maken ondervloer, etc.).
  • Als het bedrijf de gemaakte afspraken niet nakomt, probeer dan eerst mondeling tot een oplossing te komen.
  • Kom je er samen niet uit? Stuur dan een aangetekende brief naar het bedrijf met je klacht. Schrijf in je brief wat je van het bedrijf verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie verwacht.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert het bedrijf niet naar tevredenheid op jouw brief, dan kun je, als het bedrijf is aangesloten bij de VPL of CBW, je klacht voorleggen bij respectievelijk de Geschillencommissie Parket of de Geschillencommissie Wonen.
  • Als het bedrijf niet is aangesloten bij een Geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies. Telefoon 070 - 445 45 45.

Tip

  • Als je het parket zelf legt, dan draag jij het risico van eventuele legfouten. Inspecteer het parket grondig bij levering. Begin hierna pas met het leggen. De leverancier blijft aansprakelijk voor de deugdelijkheid van het geleverde materiaal, waaronder de lijm en een correcte leginstructie.
  • Problemen met het parket (opbollen of loslaten) kunnen worden veroorzaakt door vocht of ongeschiktheid van de ondervloer. De leverancier dient dit vooraf te controleren! Laat hij dit na, dan is hij aansprakelijk bij eventuele problemen. Als de vochtmeting uitwijst dat het vochtgehalte te hoog is en je laat het parket toch leggen, dan zijn de risico's voor jou. Een eventuele aanpassing van de ondervloer komt sowieso voor rekening van de consument.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.