icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Een bestelling meubels annuleren

Je kunt een koopovereenkomst zowel schriftelijk als mondeling afsluiten. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat je iets koopt, of als je je handtekening zet voor een bestelling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze het product betaald hebben, dat is dus niet zo. 

De meeste meubelzaken zijn aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW). In de CBW-voorwaarden staat dat de winkelier 30% kosten (over het aankoopbedrag) in rekening mag brengen wanneer je besluit een bestelling te annuleren. Dit is zelfs 50% wanneer de winkelier je al heeft laten weten in welke periode of op welke datum (een deel van) het product wordt op- of afgeleverd. Deze percentages zijn gebaseerd op de schade die een winkelier lijdt.

Wat kun je het beste doen?

  • Kijk in de leveringsvoorwaarden van de winkel of je kunt ruilen of de koop kunt annuleren en hoeveel je dat gaat kosten.
  • Kun je aantonen dat de door de winkel geleden schade lager is dan het in rekening gebrachte bedrag, maak dan schriftelijk en aangetekend bezwaar bij de winkel.
  • Kom je niet tot een oplossing met de winkel of wordt er niet gereageerd op je aangetekende brief, dan kun je, als de winkel is aangesloten bij de Geschillencommissie Wonen, je klacht daar voorleggen.
  • Als de winkel niet is aangesloten bij de Geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandverzekering, dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, neem contact op met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies. Telefoon: 070 - 445 45 45.