icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Overeenkomst met een installateur annuleren

Een overeenkomst is een overeenkomst. Als de installateur akkoord gaat met de annulering dan mag hij nog wel wel kosten in rekening brengen.

De installateur kan zijn klus al hebben voorbereid en daarbij kosten hebben gemaakt, bijvoorbeeld voor het bestellen van materialen en voor personeel dat al is ingehuurd. De winst die de installateur misloopt vanwege het niet doorgaan van de klus is ook een schadepost.

Wat zijn je rechten?

Je hebt een schriftelijke of mondelinge overeenkomst gesloten met een installateur en daar kun je niet zomaar vanaf. Wil je de overeenkomst annuleren, dan moet je meestal een schadevergoeding betalen. Hoeveel dat is, staat vaak in de algemene voorwaarden.
De installateur mag alle kosten in rekening brengen die hij tot het moment van annuleren heeft gemaakt. Hoe later je de overeenkomst annuleert, hoe meer geld je waarschijnlijk moet betalen, immers, de installateur kan dan misschien zijn personeel niet meer voor een andere klus inzetten.

Wat kun je het beste doen?

  • Ben je het niet eens met de hoogte van de kosten na het annuleren van de overeenkomst, probeer er dan eerst samen met de installateur uit te komen.
  • Levert dit niets op, stuur de installateur dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in de, bij voorkeur aangetekende, brief wat je van de installateur verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie verwacht.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de installateur niet naar tevredenheid, dan kun je - als de installateur is aangesloten bij de Uneto-VNI - je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Installerende Bedrijven. De installateur kan ook rechtstreeks bij de geschillencommissie zijn geregistreerd voor de behandeling van geschillen.
    Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de installateur hebt geklaagd.
  • Als de installateur niet is aangesloten bij de geschillencommissie, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.