icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Afgewezen door de zorgverzekeraar

Kijk eerst op welke gronden de verzekeraar je heeft afgewezen en probeer er met de zorgverzekeraar uit te komen.

Wat kun je het beste doen?

  • Schrijf een brief naar je zorgverzekeraar waarin je aangeeft dat je ten onrechte bent geweigerd.
  • Kom je er niet uit met de zorgverzekeraar, dan kun je een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Die schakelt de Ombudsman Zorgverzekeringen in. De Ombudsman zal proberen te bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar.
  • Als bemiddeling door de Ombudsman niet slaagt dan is er officieel sprake van een geschil. De zaak wordt dan overgedragen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen van de SKGZ.
  • De Geschillencommissie Zorgverzekeringen bekijkt de zaak juridisch en doet er vervolgens een bindende uitspraak over. Beide partijen moeten zich daaraan houden. Het kan zijn dat je in dit traject op een hoorzitting moet verschijnen om je standpunt te verdedigen.

Wil je weten welke verzekering het beste bij jouw situatie past?

Bij de Consumentenbond kun je nu je zorgverzekering vergelijken.