icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over het ziekenhuis

Heb je een klacht over een ziekenhuis of een medisch specialist binnen het ziekenhuis? Lees wat je rechten zijn en welke stappen je kunt nemen om je klacht opgelost te krijgen.

Bijgewerkt op:  23 april 2018

klacht-ziekenhuis

Ken je rechten-1200x800Wat zijn je rechten?

Ben je behandeld in een ziekenhuis en ben je niet tevreden over de gang van zaken? Als patiënt heb je verschillende rechten, waaronder: 

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • je medisch dossier in te zien en te laten verwijderen; 

  • het indienen van een klacht;

  • het geven van toestemming om gegevens te verwerken en om deze toestemming gemakkelijk in te kunnen trekken als je dat wilt;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. Het ziekenhuis moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen. 

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet gaat per 25 mei 2018 in en vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Hierdoor worden de bestaande rechten van patiënten uitgebreid.

Klacht indienen-1200x800Wat kun je het beste doen?

  • Heeft je klacht te maken met de behandeling van een medisch specialist, bespreek het probleem dan eerst met hem of haar.
  • Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan (schriftelijk) voor aan de klachtenfunctionaris van je ziekenhuis. Deze bemiddelt en is gratis. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onderaan de pagina.
  • Levert de bemiddeling naar jouw idee niet voldoende resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen.
  • Een klacht kun je ook indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Dit is vooral van toepassing als je meent dat de arts in gebreke is gebleven. 
  • Ben je het niet eens met de uitspraak van het Regionaal Tuchtcollege? Dan kun je in beroep bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. De maatregelen die het Tuchtcollege oplegt zijn bindend.

Tips

  • Als je juridisch advies wilt over je klacht of de behandeling daarvan, dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering als die dit soort zaken dekt, het Juridisch Loket telefoonnummer 0900-8020 (€ 0,25 per minuut) of een advocaat.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee. Let er wel op dat je geen privacygevoelige gegevens deelt.
  • Heb je vragen of klachten over de gezondheidszorg? Dan kun je ook naar een IKG (Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg) gaan. Deze bureaus vallen onder Zorgbelang Nederland en zijn onafhankelijk van zorgverleners, zorginstellingen en zorgverzekeraars. Bij een IKG krijg je gratis advies en hulp met het indienen van een klacht. E-mail: info@zorgbelang-nederland.nl, website: www.zorgbelang-nederland.nl.
  • Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
  • Gebruik de tool Klachtenwijzer van het Landelijk Meldpunt Zorg om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.

Gebruik onze voorbeeldbrieven

Klacht aan een zorginstelling of zorgverlener

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

Klacht aan klachtencommissie zorginstelling

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief