Schadevergoeding claimen bij een zorginstelling
Een klacht dien je eerst in bij de zorgaanbieder zelf. Als het gesprek met de zorgverlener het probleem niet oplost, kun je naar de klachtenfunctionaris gaan. Als ook dit gesprek niet naar tevredenheid verloopt, kun je je klacht voorleggen aan een geschilleninstantie waarbij je zorgverlener is aangesloten. Geschilleninstanties behandelen schadeclaims tot in ieder geval €25.000. Als je schadeclaim hoger is, kun je naar de rechter stappen. Neem daarbij een advocaat in de hand.
Welke geschillencommissies in de zorg bestaan er?
Er zijn meerdere zorggerelateerde geschillencommissies. De Geschillencommissie Zorg behelst diverse zorgcommissies waar je met een klacht heen kunt:
- De Geschillencommissie Ambulancezorg
- De Geschillencommissie Complementaire Behandelvormen
- De Geschillencommissie Defensie Geneeskundige Zorg
- De Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg
- De Geschillencommissie Gehandicaptenzorg
- De Geschillencommissie Optiek
- De Geschillencommissie Osteopathie
- De Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg
- De Geschillencommissie Publieke Gezondheid
- De Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging
- De Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg
- De Geschillencommissie Vrijgevestigde GGZ Praktijken
- De Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken
- De Geschillencommissie Ziekenhuizen
- De Geschillencommissie Zorg Algemeen
Bekijk op de website van het CIBG het volledige overzicht van erkende geschilleninstanties in de zorg.
Hoe dien ik een schadeclaim in?
- Maak je claim eerst schriftelijk kenbaar aan de zorginstelling.
- Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van je zorginstelling. Deze bemiddelt en is gratis.
- Levert de bemiddeling naar jouw idee onvoldoende resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie. Let daarbij op de termijnen. Deze vind je in de brochure van de betreffende geschillencommissie. Geschilleninstanties behandelen klachten tot in ieder geval €25.000. Als je schadeclaim hoger is, kun je naar de rechter stappen.
Tips
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via onze wegwijzer voor zorgklachten.
- Gebruik de tool Klachtenwijzer van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridische experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.