icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie

Gaat een product gedurende de garantieperiode kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Maar wat doe je als de verkoper niet meewerkt? We helpen je stap voor stap verder om je problemen met de verkoper op te lossen.

Marco_van_t_Woud_280x280px
Beantwoord een paar simpele vragen en ontvang het advies dat het best bij jou past.
Marco van 't Woudt,
Expert consumentenrecht
Marco_van_t_Woud_280x280px
Heb je al met onze hulp een e-mail of brief gestuurd naar het bedrijf?
  • Ja

  • Nee

Garantie: je rechten bij een kapot product

In de wet staat dat je recht hebt op een goed product (wettelijke garantie). Dat betekent dat het product moet voldoen aan je verwachtingen.

De wet gaat ervan uit dat het product niet goed was toen je het kocht als:

  • Je het product kocht vóór 27 april 2022 en het binnen 6 maanden stuk gaat
  • Je het product kocht na 27 april 2022 en het binnen 12 maanden stuk gaat

Vindt de verkoper dat het product wél goed was? Dan moet hij bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt. Je bent bij aankopen vanaf 27 april 2022 dus langer beschermd.

Gaat een product eerder kapot dan je mag verwachten? Dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. De verkoper moet hiervoor zorgen. Met hem heb je namelijk de koopovereenkomst gesloten.

Aanvullende garantie

Heb je aanvullende garantie van de verkoper of fabrikant? Dan kun je daar gebruik van maken. Garantie is iets extra’s: wettelijk heb je al recht op een goed product. Voordeel van garantie is dat de verkoper moet aantonen dat jij het product verkeerd hebt gebruikt. Kan hij dat niet, dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product.

Soms heb je aanvullende garantie van de fabrikant. Daar kun je een beroep op doen. Maar de verkoper blijft verantwoordelijk voor een juiste oplossing.

Geen garantie meer?

Ook na de garantieperiode kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dit geldt vaak voor producten die langer meegaan, zoals een wasmachine. Hoe lang dat is hangt af van de prijs, het soort product en het merk. Je moet wel aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.

Wil de verkoper het probleem niet oplossen, dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugvragen. 

Lees meer over garantie en je rechten

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. 2. Bel onze juridisch expert

  3. 3. Laat ons voor je bemiddelen

Direct Juridisch Advies

Leden van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd krijgen bij ons direct en onbeperkt persoonlijk juridisch advies. Maar we bieden onze leden nog veel meer.

 

Bekijk voordelen