icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Problemen na het kopen van een kinderstoel online

Deze tips en voorbeeldbrieven helpen je op weg bij klachten na een aankoop via internet of aan de deur.

Akkoord gaan met een leuke aanbieding - via internet of op straat - is zo gepiept. Maar ken je rechten zodat je een vervelende verbintenis voorkomt. Deze tips en voorbeeldbrieven helpen je op weg bij klachten na een (online) aankoop.

Tips bij (online) aankopen

  • Maak een schermafbeelding (screenshot) van je online aankoop. Je kunt bezwaar maken tegen kosten die vooraf niet bekend waren en na de aankoop plots worden gefactureerd. Denk aan kosten die alleen in de voorwaarden staan of aan bepaalde opties bij de aankoop die vooraf zijn aangevinkt (zoals aanvullende verzekeringen).
  • Je hebt 14 dagen bedenktijd; op de 14e dag kun je dus gewoon nog van je koop afzien. Wanneer je dit schriftelijk kenbaar (pdf) maakt, geldt de datum die boven die e-mail of brief staat. Je hebt na het versturen nog 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
  • Oneens met een telefonisch afgesloten contract? Vraag naar bandopnamen en/of een zogenoemde 'voicelog', bijvoorbeeld als je het niet eens bent met de voorwaarden of kosten.
  • ‘Gratis’ proefpakketje met ongevraagde vervolgzendingen? Door de verzendkosten voor een proefpakketje te betalen, kan het bedrijf je bankgegevens misbruiken voor het afschrijven van de kosten voor vervolgzendingen. Maar wie niet nadrukkelijk akkoord gaat, zit nergens aan vast.

Klachten

  • Meld je klacht schriftelijk bij het bedrijf, via een e-mail of een algemene brief (zie ook de voorbeeldbrieven hieronder) en geef het bedrijf 2 weken de tijd om de klacht op te lossen.
  • Maak je klacht openbaar via Klachtenkompas en vraag het bedrijf om een oplossing.
  • Kom je er niet uit met het bedrijf? Leg je klacht dan voor aan een geschillencommissie van de branche waarbij het bedrijf mogelijk is aangesloten. Zoek op naam van het bedrijf.
  • Voor klachten over financiële dienstverleners (zoals banken en verzekeraars) kun je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Voorbeeldbrieven

Contract: bedenktijd en klachten

  • Ontbinding koop op afstand (document): je hebt een product of dienst online of telefonisch (op afstand) gekocht en je wilt gebruikmaken van de bedenktijd van 14 dagen.
  • Ontbinding koop via colportage (document): je hebt via huis-aan-huis verkoop of via een verkoopdemonstratie een product gekocht en je wilt gebruik maken van je 14 dagen bedenktijd.
  • Géén schriftelijk instemming telefonisch afgesloten abonnement (document): ben je telefonisch benaderd en zit je nu vast aan een langlopend abonnement, terwijl je daar nooit schriftelijk mee hebt ingestemd? Maak dan bezwaar tegen de overeenkomst en rekening(en).
  • Proefpakketjes en vervolgzendingen (document): je ontvangt ongevraagd een product/ proefpakket van een bedrijf waarvoor je moet betalen. Met deze voorbeeldbrief kun je melden dat je geen overeenkomst hebt met het bedrijf.

Te hoge rekening

  • Hogere rekening door btw (document): je hebt een overeenkomst gesloten met een dienstverlener. Het afgesproken bedrag blijkt exclusief btw te zijn, waardoor de kosten achteraf hoger uitvallen. Met deze voorbeeldbrief maak je bezwaar.
  • Meerkosten achteraf (document): je hebt een overeenkomst met een dienstverlener, waarbij een vaste prijs is afgesproken. Achteraf worden meerkosten gefactureerd. Geef aan dat je alleen het afgesproken bedrag betaalt.

Klacht over een product of dienst

  • Klacht over dienstverlener (document): als je een dienst of product afneemt, maar deze werkt niet of niet geheel naar behoren, dan hoef je daar niet of niet geheel voor te betalen. Met deze voorbeeldbrief maak je jouw klacht bekend en verzoek je om de gebreken te herstellen.
  • Herstel ondeugdelijk product (document): je hebt een product gekocht dat niet naar behoren functioneert. Je hebt je klacht al kenbaar gemaakt, maar het bedrijf heeft de klacht nog niet opgelost. Met deze voorbeeldbrief geef je een laatste kans tot herstel of vervanging.
  • Overschrijding levertijd (document): je hebt een product besteld met een vermoedelijke levertijd en het is niet geleverd. Met deze voorbeeldbrief verzoek je het product binnen een nieuwe levertijd alsnog te leveren of ontbind je de koopovereenkomst na verstrijken van de nieuwe levertijd.

Er zijn meer voorbeeldbrieven beschikbaar voor verschillende consumentenproblemen.

Lees meer

Test kinderstoelen