! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Gezonde pannenkoek bakken

Niks leukers dan pannenkoeken bakken met de kinderen. En die kunnen best gezond zijn.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:17 november 2020

Tips pannenkoeken bakken

Gezonde pannenkoek: bak ‘m zelf!

Een basisrecept voor een gezonde pannenkoek is best simpel. Kies het liefst voor een recept met volkorenmeel. Daar zitten gezonde vezels, vitamines en mineralen in. Op de website van het Voedingscentrum vind je een simpel recept. Dat kun je naar eigen wens aanpassen. Gebruik bijvoorbeeld karnemelk voor een iets zuurdere smaak. 

Baktips

De ideale pannenkoek is smeuïg, niet te klef en heeft een knapperig randje. Zo doe je dat: 

  • Laat het beslag minimaal een half uur rusten in de koelkast.  Een dag van tevoren maken kan ook.  Gebruik een koekenpan met een antiaanbaklaag en lage rand. 
  • Bak in olie, dan plakken de pannenkoeken minder snel vast. Dit is ook gezonder omdat olie gezonde onverzadigde vetten bevat. In tegenstelling tot roomboter (dat ook sneller verbrandt).
  • Bak op een middelhoog vuur, dan bakt het minder snel aan.
  • Keer de pannenkoek pas als het beslag geheel gestold is.

Met of zonder ei

Kun je niet tegen melk of ei? Of wil je graag een veganistische pannenkoek maken? Dan maak je gewoon een beslag zonder eieren. Je krijgt dan wel minder luchtige pannenkoeken. Als alternatief kun je eventueel een fijngeprakte banaan of bakpoeder gebruiken.

Soorten meel 

Je kunt tarwemeel gebruiken. Maar ook andere soorten meel zijn geschikt. Zoals haver, spelt en gerst. In originele Hollandse pannenkoekrecepten zit ook boekweit. Boekweit is eigenlijk geen graan maar lijkt er qua voedingswaarde wel erg op. De smaak is een beetje nootachtig. Experimenteer met wat je lekker vindt. Je kunt soorten meel ook mengen. 

Zout

Een snufje zout kan de structuur en smaak van het beslag wat verbeteren. Maar je krijgt al snel te veel zout binnen. Wees hier dus niet te scheutig mee. 

    Gezonde toppings

    We doen vaak stroop op pannenkoeken. Maar stropen en siropen bevatten erg veel suiker. Dit geldt ook voor ahorn-, dadel- en agavesiroop. Hartige toevoegingen als spek of kaas bevatten niet veel suiker maar wel veel verzadig vet en zout. Dit zijn dus niet de meest gezonde keuzes. Hieronder een paar tips voor gezonde toppings waar de kids ook blij van worden.
     

    • Vers fruit: kies het liefst voor seizoensfruit. Dat is duurzamer. Voeg eventueel ook yoghurt, kwark of hüttenkäse toe. 
    • Discospikkels van gedroogd fruit: mix voor een kleurrijk effect gedroogde gojibessen, mango en appelstukjes door elkaar. Gedroogd fruit kun je in de supermarkt kopen. Maar zelf maken is ook een leuke optie.
    • Gebruik groente: roerbak bijvoorbeeld spinazie, een uitje en champignons. Ook voorgesneden roerbakgroenten kunnen een lekkere gezonde topping zijn. 
    • Willen de kinderen toch wat zoets: sommige groente hebben van zichzelf een vrij zoete smaak zoals pompoen, tomaatjes en rode paprika. 
    • 100% notenpasta’s: tegenwoordig zijn er heel wat varianten verkrijgbaar in de supermarkt zoals amandel- of cashewpasta. 
    • Geef de pannenkoeken een vrolijk kleurtje. Voor roze pannenkoeken kun je wat bietensap toevoegen. Voor groene kun je spinazie aan het beslag toevoegen. Doe hiervoor spinazie met een klein beetje water in een blender of staafmixer en voeg dit toe aan het beslag. 

    Lees verder

    Nieuw & interessant

    • Pannenkoekenmixen
      12 nov.

      Pannekoekenmix: test suiker

      Wij onderzochten welke pannenkoekenmixen het gezondst zijn. 
    • Jongens-koekjes
      29 sep.

      Gezond snoepen

      Trekken jouw kinderen ook als magneten naar snoep toe? Zo houd je het nog een beetje gezond.
    • Kinderdrankjes nieuws
      Nieuws | 20 aug.

      Nutri-Score ontmaskert ongezonde fruitdrankjes

      Aan veel fruitdrankjes voor kinderen is zoveel suiker toegevoegd dat ze ongezond zijn. Dat constateert de Consumentenbond die de Nutri-Score van 30 drankjes berekende. Meer dan de helft scoort een oranje D of een rode E.
    • Kinderdrankjes Openingsbeeld NW
      20 aug.

      Fruitdrank voor kinderen

      Hoe weet je welke pakjes en flesjes drinken het minst ongezond zijn voor je kind? Nutri-Score helpt je kiezen.