icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Help! Mijn peuter wil niet eten

Het is een bekend probleem, de niet-etende peuter. Dat blijkt uit onderzoek, maar het is ook de ervaring van veel ouders. Daarom riepen we hen via Facebook op om ervaringen én tips te delen. Zit de gouden tip ertussen?
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Eettips voor peuters

De beste tip

Dé tip is: geef er geen aandacht aan, het gaat vanzelf over. Deze tip noemen veel ouders, maar is ook het advies van experts. Hou vol, geef het goede voorbeeld, het is namelijk een fase. En: dwing niet.

Toch zijn er een paar andere trucjes die je eens uit zou kunnen proberen. 

De verdwijntruc 

Verstop de groente! Bak eens een keer muffins met groente in plaats van met appel of bosbessen. Of bak groentepannenkoekjes van boerenkool of wortel en prei. Maak burgers van courgette, rode biet of kikkererwten. En wat denk je van taart? Taart klinkt feestelijk, en veel minder saai dan ‘boontjes’ of ‘spruitjes’. In quiches kun je veel groenten verstoppen. Ook vind je tegenwoordig steeds meer pasta's gemaakt van groente of peulvruchten en groenterijst in de supermarkt. 

Overdag groente eten

Met wat je peuter overdag eet, kun je ook verschil maken. Eet hij dan al groente, dan is het minder erg als je kind ’s avonds niet zoveel eet. Maak er een gewoonte van om ook overdag groente te eten. Bijvoorbeeld op brood, in plakjes of als spread, of als tussendoortje. De snacktomaatjes en – komkommertjes zijn het bekendst, maar ook paprikaatjes zijn er in klein formaat. Of snijd zelf plakjes wortel of komkommer en steek er figuurtjes uit met koekvormpjes of speciale groentestekers.

Moestuintjes

Kinderen vinden het vaak leuk om te weten waar het eten vandaan komt. Hoe aardappels groeien, waar eieren vandaan komen of hoe bananen groeien. De moestuintjes waren niet voor niets zo’n succes onder kinderen. Maar natuurlijk kun je ook zelf eens wat sla zaaien of – voor de enthousiastelingen – een tomatenplant opkweken.

Samen koken

En samen boodschappen doen of een boek lezen over eten kan ook wonderen doen. Helpt jouw kind graag in de keuken? Laat ze zelf een gerecht kiezen om te maken. Een zelfgemaakte maaltijd gaat er vast een stuk beter in. Tijdens het koken kun je ook al een beetje laten proeven: dat is ook weer binnen.  

Het komt (meestal) vanzelf goed

Voor iedereen werkt weer iets anders, en soms werkt niks. Gelukkig komt het meestal vanzelf weer goed. Ook valt het doorgaans wel mee met tekorten aan vitamines of mineralen bij kinderen die tijdelijk minder goed eten. En, als peuters iets tekort komen, is het meestal ijzer-, visvetzuren of vitamine D.

Let extra goed op deze voedingsstoffen als je kind weinig eet. Voor vitamine D zijn de pilletjes of druppels onmisbaar, visvetzuren zitten vooral in vette vis en ijzer zit onder andere in vlees en volkorenbrood

Eet je kind echt de hele dag bijna niks en maak je je daar zorgen om? Dan kun je het best advies vragen aan een consultatiebureau-arts of een diëtist.  

Wat je beter niet te vaak kunt doen:

  • Eten zoeter maken met suiker of appelmoes. Leer je kind wennen aan de pure smaak van groente.
  • Het eten pureren of blenden, als je kind groot genoeg is om zelf te eten. Kauwen is belangrijk voor de mond- en kauwspieren en voor de spraakontwikkeling.
  • Je kind belonen of straffen met eten. Dus liever niet: ‘als je niet eet, krijg je geen toetje’.
  • Dwingen om het bord leeg te eten. Probeer de sfeer een beetje goed te houden. Anders heb je kans dat er een negatieve sfeer om ‘eten’ gaat hangen.
  • Schep ook niet teveel op, een grote berg kan kinderen ontmoedigen om te beginnen.
  • Opgeven, geen eten/groente meer aanbieden en vitaminepillen of peutermelk geven als oplossing.

Lees meer: 

Nieuw & interessant

  • gyrobowl-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  9 sep.

    Gyrobowl

    Een kommetje waar kinderen uit kunnen eten zonder ooit te knoeien. Feit of fabel?
  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • diverse-frisdrank-groep
    26 jun.

    Vrolijk fruitwater voor kinderen

    Als je denkt dat fruitwater water met een smaakje is, dan heb je het mis. We hebben 4 verschillende fruitwaters bekeken en ze bleken allemaal een eigen recept te hebben. 
  • MG Vitamine 1200x800

    Bestel gratis de Minigids Vitaminen

    Als je gezond wilt eten, is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Maar heb je dan nog multivitaminen nodig? Je leest het in de Minigids Vitaminen.