icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Kinderijsjes

Een ijsje moet vooral lekker zijn. Maar waar let je op als je ook nog iets gezonds wilt kiezen? In deze 'eerste indruk' bespreken we een aantal populaire kinderijsjes.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  22 juli 2015

Kind met ijsje

Conclusie

Waterijsjes zijn de beste keus. Hier zit namelijk geen vet in en vaak ook minder suiker dan in chocolade-, room- of yoghurtijs. Daardoor bevatten ze minder calorieën. IJsjes die minder goed scoren zijn extra grote waterijsjes en ijsjes met room of yoghurt.
A-merken zijn niet persé beter dan huismerken.

Het aanbod kinderijsjes

We doken de supermarkten in op zoek naar kinderijsjes. Voor deze 'eerste indruk' bekeken we de etiketten van de Woezel en Pip-, Kabouter Plop-, Hello Kitty-, en andere typische kinderijsjes. Maar ook de bekende raketjes, dubbellikkers en perenijsjes namen we onder de loep. IJsjes die vooral op volwassenen zijn gericht, zoals Magnums en Cornetto's, lieten we links liggen.

  Raket   vrieslollies   AH_fruittiez_mini
  festini   Angry birds   Swip
  Nu   Dubbellikkers   Woezel en Pip

Meeste kinderijsjes zijn waterijsjes 

Het valt op dat veel kinderijsjes (veredelde) waterijsjes zijn. De ingrediënten zijn vrijwel identiek: water, suiker, fruit(-puree of sap), kleurstof of aroma's. De kleurstoffen komen vaak uit paprika of andere fruit- of groentesoorten. Synthetische kleurstoffen, ook wel azokleurstoffen genoemd, kwamen we niet tegen in de ijsjes.

In de allergoedkoopste ijsjes, zoals de vries- of ijslollies en dubbellikkers, zit vaak geen fruit. Die zijn op smaak gebracht met aroma's en herken je vaak aan de zin op het etiket als 'met ananassmaak' of 'met perensmaak'.

Suiker in waterijs

Waterijs is eigenlijk superzoete ingevroren limonade. Per 100 milliliter zit namelijk ruim 2 keer zoveel suiker in een ijsje als in bijvoorbeeld een pakje Wicky of Roosvicee Bosfruit. Toch krijg je met een waterijsje meestal minder suiker binnen, puur omdat ze vaak kleiner zijn dan een pakje sap of bekertje drinken.

In een waterijsje van 50 gram zitten gemiddeld ruim 10 gram suiker en 50 tot 75 kilocalorieën, in een pakje sap van 200 ml kan het oplopen tot 20 gram suiker. Grote waterijsjes doen daar niet voor onder: de Lidl variant van de Calippo bevat maar liefst 28 gram suiker.

Dikmakers

Naast de grote waterijsjes - waaronder de Calippovarianten van Lidl (Gelatelli) en Likijsjes van Ola - zitten ook veel kilocalorieën in ijsjes met room, yoghurt of chocoladesnoepjes zoals de Smurfen vanilleijsbekertjes van Aldi. Daarin zit namelijk zowel suiker als vet en vaak zijn de porties ook nog groter. Deze ijsjes bevatten vaak meer dan 100 kilocalorieën per stuk, vergeleken met 30 tot 70 kilocalorieën in een waterijsje.

Voor volwassenen is een tussendoortje van zo'n 100 kilocalorieën vrij gebruikelijk, maar voor kinderen is het erg veel, en voor kleine kinderen te veel. Zeker omdat ze meer tussendoortjes eten per dag en ze nog helemaal niet zoveel energie nodig hebben. Kies daarom liever voor een half bekertje roomijs, een waterijsje van ongeveer 50 kilocalorieën of een minivariant van een ander ijsje.

Bewust kiezen

Bewust kiezen kan, maar de trucjes van de fabrikant helpen je niet echt verder. Ze gebruiken van alles om hun ijsjes gezonder te laten lijken:

  • 'Bewuste Keuze'
    Het vinkje 'Bewuste Keuze' op de verpakkingen helpt je niet veel verder. Het staat namelijk zowel op de Jump aardbei van Jumbo, die zo'n 80 kilocalorieën en 20 gram suiker bevat, als op alle fruitijsjes met de helft minder suiker en kilocalorieën. Helaas, als je echt bewust wilt kiezen, kun je het best de hoeveelheid suiker, vet en kilocalorieën op het etiket vergelijken.
  • Nietszeggende claims
    Vreemd genoeg staat er ook op veel waterijsjes 'glutenvrij' of 'melkvrij'. Dat is nogal wiedes voor een waterijsje, dus die claims zijn nietszeggend en zetten je ook nog eens op het verkeerde been.
  • Fruit(suiker) is óók suiker
    Hero maakt de zogenaamde 'bevroren fruit-ijsjes', het grootste deel (90%) van deze ijsjes is fruitpuree of fruitsap. Daarmee zijn ze inderdaad anders dan gewone waterijsjes die vooral uit water, zo'n 20% fruitpuree en wat extra suiker bestaan. Over smaak valt niet te twisten en fruit is gezond, maar ook in deze ijsjes zit natuurlijk gewoon suiker. Dat komt uit het fruit, maar is ook nog eens extra toegevoegd door de fabrikant. Al probeert Hero dat wat te verbloemen door voor fruitsuiker te kiezen. Per ijsje zit er iets meer suiker in een Hero-ijsje dan in een standaard perenijsje, tenzij je voor de minivariant gaat.
  • Toegevoegde vitamines
    Veel fabrikanten van fruitijsjes voegen extra vitamine C toe en zetten dat ook expliciet op het etiket. Festini wrijft het er nog even goed in op de achterkant: 'bevat 23% van de dagelijkse referentie-inname vitamine C'. Tuin er niet in, die vitamine C in het ijsje is overbodig: kinderen hebben geen tekort aan deze vitamine. Het zit in veel voedingsmiddelen, zoals in fruit en dat eten de meeste kinderen graag. En het ijsje wordt echt niet gezonder of lekkerder door de vitamine C.
    In het roomijsje van Woezel en Pip zit echter vitamine D. Dat is een vitamine die kinderen tot 4 jaar elke dag extra moeten hebben, via pilletjes of druppels. Het ijsje maakt de pilletjes niet overbodig: er zit maar een tiende in van wat de kinderen dagelijks nodig hebben.

A-merk niet persé beter

Smaken verschillen: misschien vind je kind een Festini of Ola-ijsje lekkerder, maar qua samenstelling zijn ze vaak hetzelfde als de huismerken. In een Festini-perenijsje zit bijvoorbeeld evenveel perenpuree als in de perenijsjes van de huismerken. Die claim 'met echte peren'  op de Festini-doos had dus net zo goed op de dozen van de huismerken kunnen staan. Ook zit er in elk perenijsje evenveel suiker (10 gram) en kilocalorieën (50).

Ook getest:

Bekijk ook onze Baby & Kind Facebook-pagina.

Nieuw & interessant

  • gyrobowl-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  9 sep.

    Gyrobowl

    Een kommetje waar kinderen uit kunnen eten zonder ooit te knoeien. Feit of fabel?
  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • diverse-frisdrank-groep
    26 jun.

    Vrolijk fruitwater voor kinderen

    Als je denkt dat fruitwater water met een smaakje is, dan heb je het mis. We hebben 4 verschillende fruitwaters bekeken en ze bleken allemaal een eigen recept te hebben. 
  • MG Vitamine 1200x800

    Bestel gratis de Minigids Vitaminen

    Als je gezond wilt eten, is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Maar heb je dan nog multivitaminen nodig? Je leest het in de Minigids Vitaminen.