icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Consumentenbond.nl

Kinderproducten niet altijd de beste keus

Nieuws|Vanaf 1 jaar kunnen kinderen gewoon alles eten, net als volwassenen. Daarom zijn speciale kinderproducten eigenlijk helemaal niet nodig. Zeker niet omdat blijkt dat ze vaak niet de beste keus zijn voor je kind.

Linda de Gouw

Linda de Gouw , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:21 april 2017

Kindermrkt-frotsties

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Meer suiker, zout, vet

De kinderproducten werken als magneten op kinderen. Met de aantrekkingskracht is niks mis. Maar qua samenstelling valt er nog flink wat op af te dingen. Dat bleek uit onze inventarisatie van supermarktproducten (pdf, alleen voor leden).

Zo is de K3-paprika hartjeschips van Croky zouter en vetter dan de hartjeschips van Chio. Maar niet alleen dat, ze zijn ook nog eens zouter dan vrijwel alle andere paprikachips!

Ook de Frosties van Kellogg’s die speciaal op kinderen afgestemd lijken, leggen het af tegen de gewone Kellogg’s cornflakes. Er zit maar liefst ruim 4 keer zoveel suiker in de Frosties!

Etiketten lezen

En zo kunnen nog wel even doorgaan. Uit onze steekproef blijkt dat je er niet vanuit kunt gaan dat kinderproducten de beste keuze zijn! Vergelijk dus altijd even de etiketten van verschillende producten, als je een gezonde keuze wilt maken. De fabrikanten hebben daar blijkbaar een hekel aan.

Verandering

Gelukkig zijn er ook goede initiatieven. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo en Plus kindermarketing voor hun ongezonde huismerkproducten aan banden gelegd. Zij promoten vooral écht gezonde producten voor kinderen. Daarom doen we een oproep naar de A-merken: Kom ook in de benen!

Lees meer

De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, UNICEF Nederland en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.  

Nieuw & interessant

  • ontbijtgranen-kinderen
    2 jul.

    Ontbijtgranen voor kinderen langs de Nutriscore-meetlat

    Welke ontbijtgranen voor kinderen zijn geschikt voor je kind? Nutriscore helpt je een gezonde keuze te maken.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • Vitamines voor baby's
    26 mrt.

    Vitamines voor baby's

    Denk aan vitamine D- en K-druppels: van die vitamines heeft je baby meer nodig dan in de moedermelk of flesvoeding zit.
  • acrylamide-patat-kinderen
    Nieuws  |  6 mrt.

    Betere bescherming tegen acrylamide nodig

    Er moeten betere regels komen om consumenten te beschermen tegen acrylamide. Dat schrijft BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, in een brief aan de Europese Commissie.