icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Kinderproducten niet altijd de beste keus

Nieuws|Vanaf 1 jaar kunnen kinderen gewoon alles eten, net als volwassenen. Daarom zijn speciale kinderproducten eigenlijk helemaal niet nodig. Zeker niet omdat blijkt dat ze vaak niet de beste keus zijn voor je kind.

Gepubliceerd op:21 april 2017

Kindermrkt-frotsties

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Meer suiker, zout, vet

De kinderproducten werken als magneten op kinderen. Met de aantrekkingskracht is niks mis. Maar qua samenstelling valt er nog flink wat op af te dingen. Dat bleek uit onze inventarisatie van supermarktproducten (pdf, alleen voor leden).

Zo is de K3-paprika hartjeschips van Croky zouter en vetter dan de hartjeschips van Chio. Maar niet alleen dat, ze zijn ook nog eens zouter dan vrijwel alle andere paprikachips!

Ook de Frosties van Kellogg’s die speciaal op kinderen afgestemd lijken, leggen het af tegen de gewone Kellogg’s cornflakes. Er zit maar liefst ruim 4 keer zoveel suiker in de Frosties!

Etiketten lezen

En zo kunnen nog wel even doorgaan. Uit onze steekproef blijkt dat je er niet vanuit kunt gaan dat kinderproducten de beste keuze zijn! Vergelijk dus altijd even de etiketten van verschillende producten, als je een gezonde keuze wilt maken. De fabrikanten hebben daar blijkbaar een hekel aan.

Verandering

Gelukkig zijn er ook goede initiatieven. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo en Plus kindermarketing voor hun ongezonde huismerkproducten aan banden gelegd. Zij promoten vooral écht gezonde producten voor kinderen. Daarom doen we een oproep naar de A-merken: Kom ook in de benen!

Lees meer

De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, UNICEF Nederland en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.  

Nieuw & interessant

  • Jongens-koekjes
    29 sep.

    Gezond snoepen

    Trekken jouw kinderen ook als magneten naar snoep toe? Zo houd je het nog een beetje gezond.
  • Kinderdrankjes nieuws
    Nieuws  |  20 aug.

    Nutri-Score ontmaskert ongezonde fruitdrankjes

    Aan veel fruitdrankjes voor kinderen is zoveel suiker toegevoegd dat ze ongezond zijn. Dat constateert de Consumentenbond die de Nutri-Score van 30 drankjes berekende. Meer dan de helft scoort een oranje D of een rode E.
  • Kinderdrankjes Openingsbeeld NW
    20 aug.

    Fruitdrank voor kinderen

    Hoe weet je welke pakjes en flesjes drinken het minst ongezond zijn voor je kind? Nutri-Score helpt je kiezen.
  • Pappels montage
    14 apr.

    Verspakketten voor baby's van De Pappels

    Hoe handig en gezond zijn de verspakketten van De Pappels?