icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kinderproducten niet altijd de beste keus

Nieuws|Vanaf 1 jaar kunnen kinderen gewoon alles eten, net als volwassenen. Daarom zijn speciale kinderproducten eigenlijk helemaal niet nodig. Zeker niet omdat blijkt dat ze vaak niet de beste keus zijn voor je kind.

Gepubliceerd op:21 april 2017

Kindermrkt-frotsties

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Meer suiker, zout, vet

De kinderproducten werken als magneten op kinderen. Met de aantrekkingskracht is niks mis. Maar qua samenstelling valt er nog flink wat op af te dingen. Dat bleek uit onze inventarisatie van supermarktproducten (pdf, alleen voor leden).

Zo is de K3-paprika hartjeschips van Croky zouter en vetter dan de hartjeschips van Chio. Maar niet alleen dat, ze zijn ook nog eens zouter dan vrijwel alle andere paprikachips!

Ook de Frosties van Kellogg’s die speciaal op kinderen afgestemd lijken, leggen het af tegen de gewone Kellogg’s cornflakes. Er zit maar liefst ruim 4 keer zoveel suiker in de Frosties!

Etiketten lezen

En zo kunnen nog wel even doorgaan. Uit onze steekproef blijkt dat je er niet vanuit kunt gaan dat kinderproducten de beste keuze zijn! Vergelijk dus altijd even de etiketten van verschillende producten, als je een gezonde keuze wilt maken. De fabrikanten hebben daar blijkbaar een hekel aan.

Verandering

Gelukkig zijn er ook goede initiatieven. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo en Plus kindermarketing voor hun ongezonde huismerkproducten aan banden gelegd. Zij promoten vooral écht gezonde producten voor kinderen. Daarom doen we een oproep naar de A-merken: Kom ook in de benen!

Lees meer

De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, UNICEF Nederland en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.  

Nieuw & interessant

  • Pappels montage
    14 apr.

    Verspakketten voor baby's van De Pappels

    Hoe handig en gezond zijn de verspakketten van De Pappels?
  • Etiketten op zuigelingenvoeding
    Nieuws  |  13 feb.

    Etiket zuigelingenvoeding voldoet beter aan regels

    De etiketten op zuigelingenvoeding voldoen in vergelijking met een aantal jaren geleden beter aan de wettelijke regels. De NVWA deed in 2019 onderzoek naar de etikettering van zuigelingenvoeding.
  • Appelmoes in schaal
    29 okt.

    Test appelmoes

    Appelmoes is lekker als zoet sausje of toetje. Maar zo krijg je ongemerkt wel heel wat suiker binnen. Wij beoordeelden 24 soorten appelmoes op suikergehalte en smaak.
  • Groepsfoto 37 producten
    22 aug.

    Test multivitamines voor peuters

    Veel ouders geven hun peuter regelmatig multivitamines. Maar die blijken vaak niet goed afgestemd op de behoeftes van peuters.