Kinderproducten niet altijd de beste keus
Nieuws|Vanaf 1 jaar kunnen kinderen gewoon alles eten, net als volwassenen. Daarom zijn speciale kinderproducten eigenlijk helemaal niet nodig. Zeker niet omdat blijkt dat ze vaak niet de beste keus zijn voor je kind.

Linda de Gouw , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:21 april 2017

Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.
Meer suiker, zout, vet
De kinderproducten werken als magneten op kinderen. Met de aantrekkingskracht is niks mis. Maar qua samenstelling valt er nog flink wat op af te dingen. Dat bleek uit onze inventarisatie van supermarktproducten (pdf, alleen voor leden).
Zo is de K3-paprika hartjeschips van Croky zouter en vetter dan de hartjeschips van Chio. Maar niet alleen dat, ze zijn ook nog eens zouter dan vrijwel alle andere paprikachips!
Ook de Frosties van Kellogg’s die speciaal op kinderen afgestemd lijken, leggen het af tegen de gewone Kellogg’s cornflakes. Er zit maar liefst ruim 4 keer zoveel suiker in de Frosties!
Etiketten lezen
En zo kunnen nog wel even doorgaan. Uit onze steekproef blijkt dat je er niet vanuit kunt gaan dat kinderproducten de beste keuze zijn! Vergelijk dus altijd even de etiketten van verschillende producten, als je een gezonde keuze wilt maken. De fabrikanten hebben daar blijkbaar een hekel aan.
Verandering
Gelukkig zijn er ook goede initiatieven. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo en Plus kindermarketing voor hun ongezonde huismerkproducten aan banden gelegd. Zij promoten vooral écht gezonde producten voor kinderen. Daarom doen we een oproep naar de A-merken: Kom ook in de benen!
Lees meer
- Actie Kindermarketing
- Kindervoeding: de basis
- Artikel 'Grotemensenversie' soms beter. Kiezen voor je kind (pdf, alleen voor leden)
De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, UNICEF Nederland en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
Nieuw & interessant
- Test | 29 okt.
Test appelmoes
Appelmoes is lekker als zoet sausje of toetje. Maar zo krijg je ongemerkt wel heel wat suiker binnen. Wij beoordeelden 24 soorten appelmoes op suikergehalte en smaak. - Test | 22 aug.
Test multivitamines voor peuters
Veel ouders geven hun peuter regelmatig multivitamines. Maar die blijken vaak niet goed afgestemd op de behoeftes van peuters. - 2 jul.
Ontbijtgranen voor kinderen langs de Nutri-Score-meetlat
Welke ontbijtgranen voor kinderen zijn geschikt voor je kind? Nutri-Score helpt je een gezonde keuze te maken. - Nieuws | 2 jul.
Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk
Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.